Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU723D Verksamhetsförlagd utbildning III (godkänd)
Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom för studentens utbildning relevant inriktning. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning vilken följs upp i samtal och seminarier. Kursen behandlar skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning. Studentens ska fördjupa sin kunskap och utveckla sin förmåga avseende dokumentation, analys, bedömning och kommunikation av elevers kunskaper. Andra fokus i kursen är internationella konventioner om mänskliga rättigheter, främjandet av skolans värdegrund samt skolors utvecklings- och
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens övriga lärandemål.
Efter avslutad kurs ska studenten
- med yrkeskunskap och yrkeskunnande och med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser i yrkesämnen förankrade i skolans styrdokument och grundade i yrkesdidaktisk teori, samt kunna reflektera över i sammanhanget gjorda erfarenheter
- kunna problematisera den egna bedömningspraktiken grundat i vetenskap och beprövad erfarenheter
- tillsammans med elever, kollegor och för yrkesläraruppdraget relevanta personer kunna verka i enlighet med skolans värdegrund med utgångspunkt i internationella konventioner om mänskliga rättigheter, samt självständigt och tillsammans med andra kunna reflektera över i sammanhanget gjorda erfarenheter
- kunna kritiskt granska aspekter av skolans systematiska kvalitetsarbete samt reflektera över den egna professionsutvecklingen för att identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap
Vfu genomförs på heltid. Närvaro på skolan är obligatorisk.
Kursen inleds med en kursintroduktion gemensam för studenter och handledare.
Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning, elevernas arbetsplatsförlagda lärande (APL), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och föräldrasamverkan.
I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång.
VFU-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. VFU-handledarens omdöme tas i beaktande i bedömningen av kursmål 1, 2 och 3.
Lärandemål 1 och 2 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren vid vfu-besöket samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
Lärandemål 3 examineras genom en individuell muntlig presentation och reflektion vid ett seminarium
Lärandemål 4 examineras genom en individuell skriftlig reflektion.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer.
Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier kommuniceras vid kursstart.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
-
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.