Kursplan
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
- Minst 60hp i datavetenskap varav minst 15hp inom programmering.
- Motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ges som fristående kurs.
Innehåll
Kursen omfattar följande moment:
- problemmodellering: grafmodeller, geometriska modeller, problemkomplexitet
- programmeringsmetodiker: matroider, söndra och härska, dynamisk programmering, inkrementella metoder, plansvepning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
- visa förståelse för etablerade programmeringsmetodiker, strategier och tekniker.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
- kunna välja och motivera lämplig programmeringsmetodiker för en given problemställning samt implementera den i valt programspråk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten
- givet en problemställning kunna resonera kring validiteten av olika implementationsmetodiker utifrån olika aspekter såsom: exekveringshastighet, hur lätt lösningen är att implementera, generalitet, m.m.
Arbetsformer
Föreläsningar, projektarbete, utveckling och självstudier.
Bedömningsformer
Godkända redovisningsuppgifter totalt 5 hp (UG) och godkänd tentamen 2.5 hp (UA).
Slutbetyget baseras på tentamensresultatet.
Kurslitteratur
- Dasgupta, S., Papadimitriou, C.H. and Vazirani, U.V. Algorithms. McGraw-Hill, 2007.
- Skiena, S.S. and Revilla, M.A., Programming Challenges. Springer, 2003.
Referenslitteratur:
- Bentley, J., Programming Pearls (2nd Edition). Addison Wesley, 2000.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.