Avancerad nivå
Kursen har följande kurs som behörighetskrav: PY606G Pedagogik: Yrkesidentiteter och sociala kategorier (genomgången)
Kursen ingår i masterprogrammet Pedagogik och yrkeskunnande.
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om forskningsöversikter och vetenskapsteori i relation till yrkeskunnande och yrkesutbildning. I kursen genomförs litteratursökningar i olika databaser med relevans för yrkesutbildningar. Utifrån sökta artiklar och vetenskapsteoretisk litteratur förs resonemang om möjligheter och begräsningar med olika metod och teorival.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- söka forskningsartiklar med relevans för en specifik yrkesutbildning.
- systematiskt sammanställa forskningsartiklar.
- resonera om vetenskapsteoretiska ställningstaganden.
- argumentera för möjligheter och begränsningar med olika teori- och metodval.
- diskutera utmaningar som kan uppstå i det vetenskapliga studiet av yrkeskunnande.
Föreläsningar, databassökningar och seminarier.
Prov 1: Forskningsöversikt (Research Review) 7,5 hp. I detta prov examineras kursmål 1 och 2.
Prov 2: Paper och muntlig presentation (Paper and Oral Presentation) 7,5 hp. I detta prov examineras kursmål 3-5.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Benton, Ted & Craib, Ian. (2023). Philosophy of Social Science : The Philosophical Foundations of Social Thought. London: Bloomsbury Publishing Plc. (320 s)
Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap?. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 30 s)
Davies, P. (2000). The relevance of systematic reviews to educational policy and practice. Oxford Review of Education, 26(3/4), 365-377.
Dixon-Woods, M. et al. (2006). How can systematic reviews incorporate qualitative research? A critical perspective. Qualitative Research, 6(1), 27-44. DOI:10.1177/1468794106058867
Gough, David, Oliver, Sandy & Thomas, James (red.) (2012). An introduction to systematic reviews. Los Angeles, Ca.: SAGE. (288 s)
Hjertström Lappalainen, Jonna. (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.