Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända kurser SC111L + SC112L i kompletteringsutbildningen.
Inget huvudområde
Kursen ingår i Kompletterande utbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete termin 2.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter inom de civil- och offentligrättsliga områden som har särskild betydelse för det sociala arbetets teori och praxis.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurs 1. Humanjuridik, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen är en introduktion till rättssystemet och till juridisk metod. Rättskällor och tolkningsprinciper samt den organisatoriska uppbyggnaden av statsapparaten behandlas. Lagstiftning som rör familjerättdiskuteras med särskild betoning på barns rättigheter, men också våld inom familjen är en viktig del. I avsnittet om straffrätt behandlas lagregleringen för vissa brott, bland annat rörande olika former av våld och tvång i nära relationer, samt påföljdssystemet med tonvikt på unga lagöverträdare. Därutöver ingår lagstiftning om social civilrätt såsom gällande person, avtal, hyra, skulder och skuldsanering. Slutligen behandlas den arbetsrättsliga lagstiftningen i såväl kollektivt som individuellt perspektiv samt rättsreglerna om diskriminering och likabehandling.
Delkurs 2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses konstitutionella rättsprinciper och Europakonventionen, i synnerhet grundläggande mänskliga fri- och rättigheter, liksom allmänna handlingars offentlighet samt regler om sekretess. Social- och förvaltningsrätt, förvaltningsprocessrätt, kommunalrätt samt migrationsrätt diskuteras ingående liksom etiska aspekter på offentlig maktutövning. I delkursen behandlas målen och intentionerna med sociallagstiftningen samt genusaspekter och etiska dimension-er på dessa regelsystem. Rättsregler relevanta för socialt arbete, såsom till exempel hälso- och sjukvårdsrätt, socialförsäkringsrätt samt regleringar avseende psykiatrisk vård belyses, och regleringar avseende de sociala tvångsvårdslagstiftningarna diskuteras utförligt. Med utgångspunkt i socialtjänstens stödjande insatser diskuteras socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Kursen tar också särskilt upp det ansvar socialtjänsten har för att utreda och erbjuda stöd vid våld i nära relation. Vidare behandlas de delar av den socialförsäkringsrättsliga regleringen som är av särskild betydelse för det sociala arbetet.
Delkurs 3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Delkursens innehåll
Under denna delkurs fördjupas, både teoretiskt och praktiskt, kunskaperna från delkurs 1 och 2. Kritisk utredningsmetod presenteras och kombineras med juridisk metod i syfte att utveckla enskildas rättssäkerhet och möjligheter till inflytande över handläggning och beslut avseende den egna situationen. I kursen be-handlas också erfarenheter från det sociala arbetets praktik och möjligheter och problem som kan uppstå diskuteras. Genomgående under kursen belyses centrala element i grundläggande mänskliga rättigheter och i det sociala arbetet, t.ex. behovet av ett helhetsperspektiv på en individ och dennes situation, med särskild tonvikt lagd på strävan efter likhet inför lagen.
Delkurs 1. Humanjuridik, 7,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för lagmotiv med hjälp av förarbeten,
- tillämpa rättsregler på områden av särskild betydelse för socialt arbete, och
- redogöra för barns behov och för sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser med utgångspunkt från ett juridiskt perspektiv.
Delkurs 2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för social- och förvaltningsrättens innehåll och roll i samhället,
- tillämpa social- och förvaltningsrättsliga regler på de rättsområden som har särskild betydelse för socialt arbete,
- relatera olika typer av åtgärder till de rättsregler och övergripande rättsliga och etiska principer som styr lagstiftningen inom det sociala området,
- kritiskt granska den juridiska normbildningen, och
- beskriva socialtjänstens juridiska ramverk och ansvar att utreda och erbjuda stöd och hjälp till de som utsätts för och utövar våld i nära relation.
Delkurs 3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera för socialt arbete relevanta rättsfrågor och utifrån dessa självständigt utföra fördjupade och grundliga rättsutredningar,
- visa förmåga att handlägga och dokumentera ärenden genom att tillämpa lag och andra rättskällor på faktiska förhållanden i beskrivningar av olika fall,
- identifiera olika samhälleliga institutioner och behovet av samverkan,
- formulera rättsligt motiverade beslut, och
- värdera och analysera såväl utredning och handläggning som rättstillämpning utifrån etiska och sociala aspekter.
Delkurs 1. Humanjuridik, 7,5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar och seminarier. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten, med hjälp av informationssökning av förarbeten, en skriftlig redogörelse för lagmotiv. För att uppnå lärandemål 2 och 3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade rättsliga situationer avseende barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor. Lärandemål 2 och 3 stöds av att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser vid obligatoriska seminarier. Av de schemalagda momenten är seminarier och redovisningstillfällen obligatoriska.
Delkurs 2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, gruppövningar samt seminarier. För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1, 2 och 5 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, varefter studenten förbereder och vid grupparbeten diskuterar såväl verkliga rättsfall som fingerade situationer utifrån de behandlade rättsområdena. Koppling till lärandemål 3-4 görs genom att studenten presenterar, analyserar och diskuterar sina bedömningar och slutsatser. Av de schemalagda momenten är vissa seminarier obligatoriska.
Delkurs 3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning, gruppövningar, obligatoriska seminarier och enskilda studier och involverar alla lärandemål. Lärandemålen stöds också genom att studenterna tilldelas fall som utreds, handläggs och kontinuerligt diskuteras ur rättsliga, sociala och etiska aspekter och i olika fora i delkursens alla arbetsformer.
Delkurs 1. Humanjuridik, 7,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Seminarier och en individuell skriftlig examination utgör underlag för bedömning av om samtliga lärandemål är uppfyllda. Lärandemål 1 examineras även genom en individuell skriftlig tillämpningsuppgift. Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger på förmågan att tillämpa ett juridiskt tillvägagångssätt vid tolkning och tillämpning av rättsreglerna, samt redogörelser för relevanta samhällsförhållanden. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftiga examinationen och den individuella skriftliga tillämpningsuppgiften, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på den individuella skriftiga examinationen och godkänt på den individuella skriftliga tillämpningsuppgiften, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. Betygskriterier i övrigt framgår av studiehandledning.
Delkurs 2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en individuell skriftig examination. Fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att skriftligt formulera slutsatser. Lärandemålen examineras även individuellt muntligt genom seminarieuppgifter. Fokus i bedömningen av dessa ligger på studentens förmåga att reflektera över beslutens konsekvenser liksom att formulera slutsatser. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftiga examinationen och på seminarieuppgifterna. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt resultat på den individuella skriftiga examinationen, samt godkända seminarieuppgifter. Betygskriterier i övrigt framgår av studiehandledning.
Delkurs 3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1 - 4 examineras genom en individuell skriftlig utredningsuppgift i form av olika fall samt föredragning av desamma inför studentgruppen. Lärandemål 5 examineras muntligt individuellt genom granskning av såväl den egna som andra studenters utredningsuppgift och deltagande i studentgruppens diskussion. Fokus i bedömningen av samtliga lärandemål ligger på studentens redovisande av adekvat handläggning, dokumentation, utredning, förslag till rättsligt underbyggt beslut samt reflektion över beslutets etiska och sociala konsekvenser. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på individuell skriftlig utredningsuppgift, och på muntlig föredragning samt att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på delkursen krävs dessutom väl godkänt på skriftlig uppgift. Betygskriterier framgår av studiehandledning.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla delkurser. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs väl godkänt på minst två av delkurserna och minst godkänt på en delkurs.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Humanjuridik, 7,5 hp
Garpe B, Del Sante N och Göransson Gabinus H, (2022) Arbetsrätten: en intro-duktion. 9 uppl Stockholm: Norstedts juridik. 130 s.
Grahn-Farley M, (2020) Att förstå Barnkonventionen. En överblick. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. 62 s.
Matteson M, (2017) Konsumenträtt med skuldsanering - en introduktion för pro-fessionsutbildningar. Malmö: Liber. 100 s.
Olshed M, (2021) Hyresjuridik för socionomer. 4 uppl. Malmö: Gleerups utbildning AB. 180 s.
Rejmer, A Zetterström, S Scheutz, S Fridström Montoya T, (2022): Juridisk metodbok: för socialarbetare och andra offentliganställda. 3 uppl. Stockholm: Norstedts juridik AB. 180 s.
Singer A, (2022) Barns rätt. 3 uppl. Uppsala: Iustus Förlag. 211 s.
Wennberg S, (senaste upplagan) Introduktion till straffrätten. Stockholm: Norstedts juridik. 120 s.
Aktuell lagtext, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer
Delkurs 2. Socialrätt med förvaltningsrätt, 12,5 hp
Clevesköld L, Thunved A, (2022) Sekretess: handbok för socialtjänsten. 6:e uppl. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 100 s.
Fisher, D (2020) Mänskliga rättigheter. En introduktion Stockholm: Norstedts juridik AB. 99 s
Grahn-Farley M, (2020) Att förstå Barnkonventionen: en överblick. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. 62 s.
Lundgren L, Sunesson P A, Thunved A, (senaste upplagan) Nya sociallagarna med kommentarer. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 500 s.
Rejmer, A Zetterström, S Scheutz, S Fridström Montoya T, (2022): Juridisk metodbok: för socialarbetare och andra offentliganställda. 3 uppl. Stockholm: Norstedts juridik AB. 180 s
Ryberg-Welander L, Skoglund P, Staaf A, Zanderin L, (2019) Kommunalrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Stockholm: Liber. 107 s.
Socialstyrelsen, (2021) Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen. 250 s.
Staaf A, (2019) Förvaltningsrätt – en introduktion för professionsutbildningar. 5:e uppl. Malmö, Liber. 125 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer (ca 150 s).
Delkurs 3. Handläggning och dokumentation i socialt arbete, 10 hp
Clevesköld L, Thunved A, (2022) Sekretess: handbok för socialtjänsten. 6:e uppl. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 100 s.
Edvardsson B, Vahlne Westerhäll L, (2021) På saklig grund: utredningsarbete inom socialtjänsten. 3:e uppl. Malmö: Gleerup. 250 s.
Lundgren L, Sunesson P A, Thunved A, (senaste upplagan) Nya sociallagarna med kommentarer. Stockholm: Norstedts Juridik AB. 500 s.
Lundin K, Wedin Å, (2018) Klarspråk i socialtjänsten: hur man skriver lättlästa beslut, utredningar och journaler. (Tredje upplagan). Stockholm: Gothia fortbildning. 79 s.
Rejmer, A, Zetterström, S, Scheutz, S, Fridström Montoya T, (2022): Juridisk metodbok: för socialarbetare och andra offentliganställda. 3 uppl. Stockholm: Norstedts juridik AB. 180 s
Socialstyrelsen, (2021) Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen. 250 s.
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer (ca 150 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska stu-denterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.