Grundnivå
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända.
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Kursens syftar till att studenten utvecklar förmågor och färdigheter inom ramen för professionellt arbete med särskilt fokus på samverkansfrågor inom området handikapp och rehabilitering.
I kursen använder studenten sina tidigare kunskaper om personliga konsekvenser av funktionsnedsättning, det socialpedagogiska arbetet och samhällets resurser för personer med funktionsnedsättning, för att motivera tvärprofessionella habiliterande och rehabiliterande insatser. Studenten reflekterar över det professionella arbetets utförande med hänsyn till brukarens möjligheter till inflytande och medbestämmande över sitt liv. Betydelsen av att kunna omfatta en helhetssyn på brukarens livssituation penetreras.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- reflektera över hinder och möjligheter i habiliterande och rehabiliterande tvärprofessionellt arbete,
- analysera och diskutera konsekvenser vid samverkan mellan professioner, brukare och andra aktörer,
- diskutera dilemman som kan uppstå mellan brukarens krav på delaktighet och professionellt ansvar, och
- utifrån egna erfarenheter reflektera över det socialpedagogiska arbetets roll vid tvärprofessionella habiliterande och rehabiliterande insatser.
För lärandemål 1-3 inhämtas kunskaper genom föreläsningar och dialogmöten mellan lärare, studenter och inbjudna gäster som kan vara brukarrepresentanter, yrkesverksamma eller tidigare mentorer som studenterna haft kontakt med. Studenterna arbetar i grupper kring bestämda frågeställningar. Då deltagande i kursens dialogmöten bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen är denna läraktivitet obligatorisk. Lärandemål 4 stöds genom aktiv medverkan i reflektionsgrupp där studenten bidrar med egna erfarenheter och reflektioner.
Lärandemål 1 examineras genom enskild skriftlig examinationsuppgift där fokus ligger på studentens förmåga att reflektera över hinder och möjligheter i tvärprofessionellt arbete. Lärandemål 2 och 3 examineras genom gruppuppgift knuten till dessa, vilken redovisas muntligt i små grupper där varje student bedöms individuellt utifrån aktivitet. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att diskutera konsekvenser för professionella och brukare vid samverkan inom handikapp-och rehabiliteringsområdet. Bedömning av lärandemål 4 sker i form av aktivt deltagande i reflektionsgrupper för PPU. Fokus för bedömningen är studentens aktivitet i samtal om samverkan inom socialpedagogiskt arbete med utgångspunkt i egna erfarenheter. Det individuella arbetet och redovisning och diskussion under seminarier och aktivt deltagande vid reflektionsgrupper för PPU utgör sammantaget underlag för bedömningen. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte nytt genomförandetillfälle kan erbjudas under kursen.
För att bli godkänd på hela kursen krävs betyget godkänt på den enskilda skriftliga uppgiften, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på enskilda skriftliga uppgiften, samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Danermark B, Germundsson P, (2007) Nya vägar till arbetsmarknaden – kvalitetssäkring av samverkan. Sundsvall: Sundsvalls kommun. Distribution: Liber. 60 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (Red.) (2024) Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerup. Kap. 5. 14 s.
Germundsson P, (2011) Lärare, socialsekreterare och barn som far illa. Om sociala representationer och interprofessionell samverkan. Doktorsavhandling. Örebro universitet. 169 s.Germundsson P, Danermark B, (2012) Vocational rehabilitation, interagency collaboration and social representations. Work, 42,(4), 507-517. 11 s.
Germundsson P, Hillborg H, Danermark B, (2011) Interagency collaboration in vocational rehabilitation for persons with mental health problems: the perspective of the service users and the professionals. Disability & Society, 10, (26), 699-713. 15 s.
Hedberg Rundgren Å, Klinga C, Löfström M, Mossberg L, (Red.) (2022), Perspektiv på samverkan. Om utmaningar och möjligheter i välfärdens praktik. Anvisade delar, ca 200 s.
Hillborg H, Svensson T, Danermark B, (2010) Expectations, visions and sense of empowerment: in the face of a vocational rehabilitation process for people with psychiatric disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 12, (2), 109-124. 16 s.
Liljegren A, (2008) Professionellt gränsarbete – socionomexemplet. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet. 65 s.
Widmark C, (2015). Divergent Conceptions. Obstacles to Collaboration in Addressing the Needs of Children and Adolescents. Doktorsavhandling. Karolinska institutet. 71 s.
Widmark C, Sandahl C, Piuva K, Bergman D, (2013). Parents' experiences of collaboration between welfare professionals regarding children with anxiety or depression - an explorative study. International Journal of Integrated Care, 13 (4). 11 s.
Widmark C, Sandahl C, Piuva K, Bergman D, (2011) Barriers to collaboration between health care, social services and schools. International Journal of Integrated Care, 11 (3). 9 s.
Vetenskapliga artiklar, rapporter och material från myndigheter tillkommer, ca 100 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.