Grundnivå
För tillträde till terminskurs 3 ska samtliga provmoment från kurs TV331A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2510, från kurs TV332A. Om mer än 2 år förflutit sedan provmomentet Portfolio från kurs TV332A godkänts krävs en individuell studieplan.
ODOHA / Oral hälsa
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen.
Studenten inhämtar fördjupad teoretisk kunskap inom cariologi, parodontologi, oral radiologi och hälsokommunikation. Studenten tränar kliniskt i att genomföra intraorala undersökningar, inkluderande intraoral röntgenundersökning.
Studenten inhämtar teoretisk kunskap i farmakologi samt om det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan.
Studenten tränar att diagnostisera kariessjukdom och parodontala sjukdomar på patienter. Studenten tränar att behandla parodontala sjukdomar, utföra lokalanestesi på patienter och genomföra HLR (hjärt-lungräddning) i simulerad situation.
Studenten genomför personcentrerade hälsofrämjande samtal och preventiv kommunikation med fokus på patientens munhälsa, allmänhälsa och livssituation i syfte att uppnå eller bibehålla ett hälsobeteende som främjar oral hälsa.
Ett vetenskapligt förhållningssätt utvecklas ytterligare genom att studenten värderar och diskuterar evidensbaserade metoder i tandvården.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för incidens och prevalens av parodontit och karies ur ett nationellt och internationellt perspektiv,
2. förklara klassificering av parodontala sjukdomar,
3. förklara parodontal läkning efter beteendemodifiering och mekanisk infektionsbehandling samt faktorer som kan påverka läkningen,
4. redogöra för utvärdering av mekanisk infektionsbehandling och indikationer för parodontalkirurgi
5. redogöra översiktligt för fparodontalkirurgi parodontalkirurgiska metoder samt läkningsprocesser,
6. förklara kariessjukdomens etiologi och patofysiologi
7. förklara olika metoder för diagnostik av kariessjukdom samt dessa metoders tillförlitlighet på tand- och individnivå
8. förklara hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser samt förklara olika behandlingsalternativ för kariessjukdom på individnivå
9. förklara utvärdering av kariologisk behandling
10. förklara salivens betydelse för den orala hälsan och för sjukdomsutveckling,
11. redogöra för joniserande strålning och dess verkningsmekanismer,
12. redogöra för lagar och förordningar som styr arbetet med joniserande strålning inom odontologin,
13. redogöra för hur röntgenstrålning kan ge upphov till bild och hur olika vävnader i munhålan avbildas,
14. redogöra för hur olika frågeställningar i klinik kan berättiga till användandet av joniserande strålning,
15. förklara hur digital intraoral röntgen fungerar,
16. förklara hur parodontala skador och kariesskador avbildas radiologiskt samt identifiera fynd som utöver normalanatomiska strukturer kan finnas i en intraoral röntgenbild,
17. förklara smärtans fysiologi och neuroanatomi i centrala nervsystemet (CNS) och perifera nervsystemet (PNS),
18. topografiskt beskriva anatomiska strukturer av betydelse för lokalanestesi i munhålan,
19. förklara lokalanestetikans verkningsmekanismer och biologiska effekter,
20. redogöra för relevanta läkemedelsgruppers huvudsakliga verkningsmekanismer, effekter, biverkningar och läkemedelsinteraktioner som har betydelse för omhändertagande inom tandvården,
21. förklara samband mellan allmänsjukdomar och risker för oral ohälsa,
22. förklara den orala hälsans betydelse för individens livskvalitet,
23. förklara tobaksbrukets skadeverkningar på den allmänna och orala hälsan,
24. redogöra för grundläggande hälsopsykologiska teorier som kan förklara patientens hälsobeteende och förklara begreppen hälsosyn och hälsouppfattning,
25. förklara hur genus och etnicitet kan påverka mötet mellan tandhygienist och patient.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
26. utföra anamnesupptagning och genomföra intraorala undersökningar för att diagnostisera kariesskador och parodontal sjukdom samt identifiera andra avvikelser,
27. föra journal i enlighet med relevanta författningar och informera med ett personcentrerat perspektiv,
28. utföra intraoral röntgenundersökning inom tandhygienistens legitimationsområde med minsta möjliga stråldos till patient och personal,
29. identifiera normalanatomiska strukturer, kariesskador och marginala benförändringar i bitewingröntgenbild,
30. identifiera avvikelser i röntgenbilden som kräver ytterligare kompetens för diagnostik,
31. förebygga och behandla parodontal sjukdom,
32. genomföra individanpassad information och instruktion för egenvård samt preventiva och hälsofrämjande samtal
33. identifiera vanliga fyllningsmaterial och protetiska ersättningar som kan förekomma i munhålan,
34. söka information om läkemedels effekter och biverkningar,
35. beskriva administrationsproceduren samt under handledning utföra lokalanestesi i munhålan,
36. vidta adekvata åtgärder vid livshotande situationer i simulerad situation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
37. reflektera över egen kunskapsutveckling och bidra konstruktivt till andras kunskapsutveckling,
38. värdera och analysera egna insatser och resultat av utförd behandling på patient,
39. reflektera kring professionellt förhållningssätt speciellt avseende sekretess, kommunikation, vårdhygien och strålhygien och
40. tillämpa ett professionellt förhållningssätt som bidrar till goda relationer som kännetecknas av respekt, stöd och förtroende.
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Inför det kliniska arbetet tränar du röntgenbildstagning på fantom. Du har klinisk färdighetsträning på universitetstandvården och allmän vuxentandvård där du behandlar vuxna under hela kursen med ökade krav på självständighet.
Kursen omfattar två provmoment:
- Portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, individuella samt skriftliga och muntliga gruppuppgifter egenreflektion, kamratåterkoppling, återkoppling i klinik. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. För arbete med röntgenstrålning på patient krävs godkänt praktiskt prov. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten på lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut, varvid kursmål 16 samt 26–40 examineras.
- skriftlig individuell tentamen (15 hp). Varvid kursmålen 1–15 samt 17–25 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler.
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV334A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och färdighetskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till kurs TV334A.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet bedömningstillfällen till tre.
- Berglundh T edt, Giannobile WV edt, Lang NP edt, Sanz M edt. Lindhe’s Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 7th ed. John Wiley & Sons; 2022.
- Franzén C edt. Tzimoula D edt. Genus och professioner. Studentlitteratur upplaga 1; 2021.
- Fejerskov O, Nyvad B. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management. 4th Ed. John Wiley & Sons Ltd; 2024.
- Gustafsson A, Klinge B. Parodontit: en introduktion. Uppl 71. Stockholm: Gothia Fortbildning AB; 2019.
- Lund H. Odontologisk radiologi. Första upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2019.
- Rosén AL, Jarnbring F. Lokalanestesi och smärta. Andra upplagan: Studentlitteratur; 2021.
- Thoresen H, Simonsen T, Christensen H, Thidemann Johansen H, Tranheim Kase E. Illustrerad farmakologi. Studentlitteratur; 2021.
- Sjögren K, Virdeborn, C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Gothia Fortbildning AB; 2020.
- White SC edt, Pharoah MJ edt. Oral radiology: principles and interpretation. 7th ed. Mosby/Elsevier; 2018.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.