UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Praktisk film I

Engelsk benämning

Filmmaking I

Kurskod

KK153A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2023-05-15

Fastställandedatum

2023-06-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursens syfte är att ge grundläggande, praktiska och teoretiska kunskaper i filmproduktion med digital videoteknik.

Kursen är uppdelad i fyra delkurser:

  • Filmteori (5hp)
  • Teknisk och innehållsmässig grundkurs (9 hp)
  • Fiktivt gestaltande (8 hp)
  • Dokumentärt gestaltande (8 hp)

Kursen är en introduktion till filmproduktion i vid bemärkelse. Under kursen utvecklas kompetensen i det praktiska arbetet med filmskapande genom produktion av manuskript, kameraarbete, ljussättning, redigering och ljudläggning i specifika övningsmoment och uppgifter. I delkurs 3 och 4 genomförs en större fiktiv respektive dokumentär produktion.

Det praktiska arbetet integreras med teori genom problematisering och analys av berättarkomponenter och genrer ur ett filmhistoriskt perspektiv.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. visa förståelse för filmens historiska och samhälleliga kontext.
  2. redogöra för olika berättarstrukturer och komponenter i film och hur de används i en praktisk produktion.
  3. beskriva och diskutera olika genrer och representationsformer.
  4. bearbeta en idé fram till realiserbart manuskript.
  5. demonstrera grundläggande färdigheter i filmproduktion med digital teknik.
  6. producera en kort fiktionsfilm från idé till färdig produkt.
  7. producera en kort dokumentärfilm från idé till färdig produkt.
  8. utvärdera medstudenters och professionellas arbete.
  9. Identifiera och diskutera etiska och sociala konsekvenser av en filmproduktion.

Arbetsformer

Kursen är både praktisk och teoretisk. Huvuddelen av arbetet sker genom filmproduktion i grupp, och individuella uppgifter under handledning.

Delkurs 1 löper parallellt genom hela kursen och består av föreläsningar, filmvisningar och gruppdiskussioner.

I delkurs 2 utvecklas kompetensen i praktiskt arbete med filmproduktion genom skrivande av manuskript, kameraarbete, ljussättning, redigering och ljuddesign i specifika övningar och uppgifter.

I delkurs 3 och 4 genomförs en fiktiv respektive dokumentär produktion, där teori integreras genom en problematisering av genrebegreppen och de olika berättarteknikerna. Studenterna redovisar sina reflektioner och analyser i en skriftlig rapport där de sätter sina produktioner i en teoretisk kontext.

Stor vikt läggs på den kollektiva processen, där elevernas erfarenheter och aktiva engagemang skapar en plattform för lärande.

Bedömningsformer

I delkurs 1 examineras lärandemål 1 genom en skriftlig uppgift.

I delkurs 2 examineras lärandemål 2, 4 och 5 genom en portfölj av inlämningsuppgifter och aktivt deltagande vid redovisningar.

I delkurs 3 examineras lärandemål 6, 8 och 9 genom en gestaltande uppgift åtföljd av skriftlig kritisk reflektion och aktivt deltagande vid examinationsseminariet.

I delkurs 4 examineras lärandemål 3, 7, 8 och 9 genom en gestaltande uppgift åtföljd av skriftlig kritisk reflektion och aktivt deltagande vid examinationsseminariet.

Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.

Kurslitteratur

Bordwell, D., Thompson, K. and Smith, J. (2017) Film art: an introduction. Eleventh edition. McGraw-Hill Education.

Cooper, P. and Dancyger, K. (2005) Writing the short film. 3. ed. Focal Press.

Nichols, B. (2017) Introduction to documentary. Third edition. Indiana University Press.

Raskin, R. (2002) The art of the short fiction film: a shot by shot study of nine modern classics. McFarland.

Renov, M. edt (2012) Theorizing documentary. Routledge (AFI film readers)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.