EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Fastighetsvetenskap: Vetenskapliga perspektiv och metoder för fastighetsvetare

Engelsk benämning

Scientific Methodology in Real Estate Science

Kurskod

FF320F

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2013-08-20

Fastställandedatum

2024-03-25

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • FF301G Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad, 7,5 hp
  • FF302F Fastighetsvetenskap: Tjänsteföretagande i fastighetsbranschen, 7,5 hp
  • FF303F Fastighetsvetenskap: Styrning av fastighetsföretag, 7,5 hp
  • FF305F Fastighetsvetenskap: Grundläggande byggnadsteknik, 7,5hp
  • FF308F Fastighetsvetenskap: Organisation och ledarskap i fastighetsföretag, 7,5 hp
  • FF309F Fastighetsvetenskap: Fastighetsmarknaden, 7,5 hp
  • FF310F Fastighetsvetenskap: Fastighetsrätt, 10hp
  • FF312F Fastighetsvetenskap: Finansiering och värdering av fastigheter, 7,5 hp

Huvudområde

KSFAE / Fastighetsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Fastighetsvetenskap på nivå 61-90 hp.

Innehåll

Kursen syftar till att studenten skall utveckla en förståelse för olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter och relatera dessa till konkreta forskningsmetoder. Syftet är även att studenten skall utveckla en fördjupad förståelse av relationen mellan vetenskaplig teori och praktik genom att planera ett vetenskapligt arbete inom området fastighetsvetenskap och därigenom utveckla både sitt akademiska skrivande och förståelsen för ett vetenskapligt förhållningssätt.

1 Vetenskapsteori och filosofi

  • Vetenskapsteori – olika kunskapsteoretiska utgångspunkter
  • Vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig forskning anpassad till det tvärvetenskapliga ämnet fastighetsvetenskap.
  • Rättsvetenskapliga metodansatser
  • Kvantitativa och kvalitativa metoder

2 Vetenskapligt språk och skrivande

  • Akademiskt skrivande inför självständigt arbete.
  • Seminariebehandling och opponering.

3 Problematiseringspapper (projektplan)

  • Introduktion till det självständiga arbetet
  • Muntlig framställning – leda och delta i diskussion kring vetenskapliga frågor
  • Identifiera ett vetenskapligt problem och motivera detta både vetenskapligt och för den fastighetsvetenskapliga praktiken.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för olika vetenskapsteoretiska synsätt och hur dessa synsätt förhåller sig till vetenskapliga metoder
  2. definiera begrepp och redogöra för teoribildningar inom vetenskapsteori
  3. urskilja olika forskningsmetoders tillämpningar och begränsningar
  4. redogöra för vad som kännetecknar ett vetenskapligt skrivande och hur olika former av vetenskapliga texter är uppbyggda
  5. analysera och kritiskt värdera hur en vetenskaplig text bygger upp en argumentation
  6. formulera frågeställningar och välja lämpliga metoder för att besvara dessa i självständiga arbeten
  7. urskilja och analysera olika vetenskapliga och metodologiska ansatser
  8. välja metod i relation till problemställning och diskutera metodens för- och nackdelar
  9. vetenskapligt uttrycka sig skriftligt och muntligt
  10. kritiskt granska problemställningar, teorier, metoder och forskningsresultat inom fastighetsvetenskap
  11. använda sitt omdöme för att värdera olika vetenskapliga metoder och hur de passar olika syften
  12. reflexivt diskutera olika etiska frågor inom forskningen på en grundläggande nivå

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, handledning samt självstudietid.

Bedömningsformer

Seminarium 1 med skriftlig och muntlig redovisning: 1,5hp UG (Lärandemål: 4, 5)

Examineras individuellt

Seminarium 2 med skriftlig och muntlig redovisning: 1,5hp UG (Lärandemål: 1, 2, 3, 7, 12)

Examineras individuellt.

Slutseminarium med muntlig opponering; 1,5hp UG (Lärandemål: 9, 10, 11, 12)

Opponering görs i uppsatsgrupp, men seminariet examineras individuellt.

Problematiseringspaper (projektplan) som skriftlig redovisning: 3hp UV (Lärandemål: 1, 2, 6, 8, 9, 10)

Problematiseringspaper skrivs i uppsatsgrupp.

För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända

För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd projektplan samt godkända seminarieuppgifter.

Kurslitteratur

  • Alvehus, J. (senaste upplagan). Problemformulering. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Alvesson, M. & Deetz, S. (senaste upplagan). Kritisk samhällsvetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Bell, E., Harley, B. & Bryman, A. (senaste upplagan). Business Research Methods. OUP Oxford.
  • Bogdan, M. (senaste upplagan). Komparativ rättskunskap. Stockholm: Norstedts Juridik.
  • Djurfeldt, G, Larsson, R. & Stjärnhagen, O. (senaste upplagan). Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Eldén, S. Forskningsetik. (senaste upplagan). Vägval i samhällsvetenskapliga studier. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Jarrik, A. & Josephson, O. (senaste upplagan). Från tanke till text. Lund: Studentlitteratur.
  • Kristensson Uggla, B. (senaste upplagan). En strävan efter sanning. Vetenskapens teori och praktik. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Kvale, S. & Brinkmann, S. (senaste upplagan). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Nääv, M. & Zamboni, M. (red.) (senaste upplagan). Juridisk metodlära. Lund: Studentlitteratur AB.
  • Rienecker, L. & Stray Jorgensen, P. (senaste upplagan). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
  • Sandgren, C. (senaste upplagan). Rättsvetenskap för uppsatsförfattare: Ämne, material, metod och argument. Stockholm: Norstedts Juridik.
  • Av studenten vald litteratur tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.