Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap i och förståelse för det engelska akademiska språket genom att utveckla förmågan att kommunicera både skriftligt och muntligt på ett sätt som är anpassat för akademiska studier.
Kursen fokuserar på den akademiska genrens strukturer och särdrag genom att studenten skriver och analyserar uppsatser samt håller presentationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- skriva egna samt analysera andra studenters akademiska texter utifrån argumentation, stil och struktur
- genomföra muntliga presentationer inom den akademiska genren
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, skrivövningar med handledning och kamratrespons, grupparbete, självständigt skriftligt arbete, samt workshoppar om muntliga presentationer.
Prov 1: Skriftlig portfolio och skriftligt paper (Writing Portfolio and Written Paper), 10 hp. I detta lärandemål examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För betyget väl godkänt krävs betyget väl godkänt på båda proven.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Mapels, Wendy & Redman, Peter (2017). Good Essay Writing: A Social Sciences Guide. London: Sage Publications. (184 s)
Van Emden, Joan & Becker, Lucinda (2016). Presentation Skills for Students. London: Macmillian Education. (170 s)
Kompletterande material som tillhandahålls av kursledaren (max 100 sidor) tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Engelska skriv- och presentationsfärdigheter för universitetsstudier