Grundnivå
- BY215H, Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp,
- BY216H, Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp
- BY217H, Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
KSBYO Byggd miljö
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Syftet med denna kurs är att tydliggöra förutsättningar och former för boende- och brukarinflytande i byggande och planering, med fokus på klimatanpassning och resiliens.
Under kursen utvecklar studenterna sina kunskaper om användarcentrerade och medborgarinvolverande metoder i planering och byggande. Kursen behandlar mänsklig interaktion i staden på en mesonivå och i det större urbana sammanhanget. Kursen fördjupar studenternas kunskaper om klimatanpassning och den roll medborgardialoger och medborgardeltagande kan spela i en sådan process. Klimatanpassning kommer under kursen att behandlas i form av anpassningar av naturliga, mänskliga och ekonomiska system som svar på faktiska eller förväntade effekter av klimatförändringarna. Kursen fokuserar också betydelsen av samhällsengagemang i vidtagandet av klimatåtgärder, i form av människors medvetenhet och handlande i miljöprocesser och genom tillämpning av sociala och miljömässiga metoder. I detta sammanhang utvecklar kursen också studenternas förståelse för hur samhällsvetenskapliga metoder kan tillämpas i genomförande och analys av kvalitativa studier, såsom intervju- och dokumentstudier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp, verktyg och metoder för samhällsdeltagande och lokal klimatanpassning
- utforma en handlings- och kommunikationsplan för medborgarengagemang i en stadsbyggnadsprocess
- analysera politiska dokument och deras implikationer för klimatanpassad design
- kommunicera klimatanpassade designlösningar effektivt med hjälp av skriftligt och visuellt material
- kritiskt analysera förutsättningar för och tillämpning av klimatpolitiska mål, samhällsstyrning och medborgarinflytande i stadsutveckling
- Projekt för identifierande av handlings- och kommunikationsstrategier för medborgarengagemang i hållbar urban gestaltning, genomfört i grupp
- Individuell rapport
- Föreläsningar
- Övningstillfällen genomförda på plats i stadsmiljön
- Handledning
- Redovisning och inlämning av rapport omfattande gruppens projekt (5 hp) (UV) (1, 2, 3, 4)
- Individuell rapport (2,5 hp) (UG) (1, 4, 5)
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Rapport omfattande gruppens projekt är väl godkänd.
- Bornemark, J. m.fl. Medborgardialog: om det svåra i att mötas – praktikers reflektioner om ett av demokratins viktigaste verktyg. Stiftelsen Arkus, Stockholm.
- Bryer, T. A. & Prysmakova-Rivera, S. (senaste upplagan). Poor participation: fighting the wars on poverty and impoverished citizenship. Lexington Books, Lanham.
- Forsberg, G. (senaste upplagan). Samhällsplaneringens teori och praktik. Liber förlag, Stockholm.
- Larsen, A. K., Sewpaul, V. & Hole, G. O. (Eds.). (senaste upplagan). Participation in community work: international perspectives. Routledge, Abingdon, Oxon.
- Nyström, J., Tonell, L. (senaste upplagan). Planeringens grunder. En översikt. Studentlitteratur, Lund.
- Repstad, P. (senaste upplagan). Närhet och distans – Kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Studentlitteratur, Lund.
- Tahvilzadeh, N. et al. (senaste upplagan). Medborgardialog – demokrati eller dekoration? Stiftelsen ARKUS.
Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.