Grundnivå
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande. Studenten ska även utveckla sin förmåga att planera, genomföra samt utvärdera undervisning och dess resultat.
I kursen introduceras teorier om utveckling och lärande som grund för att förstå och förklara barns, ungas och vuxnas kognitiva och språkliga utveckling. Teorierna sätts i relation till forskning om klass, genus och etnicitet. I kursen behandlas didaktiska teorier om hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. Kursen behandlar även digitala medier och dess betydelse för lärande och identitetsutveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• identifiera och beskriva huvuddragen i utvecklings- och lärandeteorier (1)
• redogöra för och kritiskt granska olika teoriers relevans för hur undervisning utformas och genomförs samt med hjälp av teorier kunna motivera olika handlingsstrategier och undervisningssätt (2)
• använda olika former av utvärdering av elevers lärande samt kunna redogöra för och kritiskt granska relationen mellan lärande, undervisning och bedömning (3)
• redogöra för olika sätt på vilket barn och ungas lärande påverkas av digitala medier och vad det betyder för arbetet i skolan. (4)
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och studentaktivt responsarbete av kursuppgifter.
Samtliga lärandemål examineras genom en hemtentamen (Take-home Examination).
Gällande betygskriterier meddelas vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Gardenfors, P. (2010). Lusten att förstå: Om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur & Kultur. 285 s. [Hela boken]
Hylén, J. (2018). Skolans digitalisering. In A. Forssell (Ed.), Boken om pedagogerna (pp. 356 - 403). Stockholm: Liber. 53 s.
Holmqvist, M. (2024). Teorier för undervisning och lärande (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning AB. [Hela boken]
Övrig litteratur:
Selander, S. (2017). Design för lärande på tröskeln till ett digitaliserat samhäll. In S.-E. Hansén & L. Forsman (Eds.), Allmändidaktik - Vetenskap för lärare (pp. 199 - 214). Lund: Studentlitteratur. 15 s.
Rönnström, N. (2018). För vad ska skolan rusta framtidens medborgare - nationell gemenskap, global ekonomi eller världsamhällets närvaro? In A. Forssell (Ed.), Boken om pedagogerna (pp. 404 - 434). Stockholm: Liber. 30 s.
Wahlström, N. (2023). Läroplansteori och didaktik (Tredje upplagan ed.). Malmö : Gleerups Utbildning AB. [Kapitel 6, 7 & 8]
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.