Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
G1N
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenten till det idrottsvetenskapliga forskningsfältet och studier på universitetsnivå
.Innehåll
Kursen behandlar innehåll såsom kritiskt tänkande, akademiskt skrivande och hur vetenskaplig kunskap produceras. Studenten övar förmågor att söka, samla in och sammanställa kunskap. Kursen ger en inblick i det breda idrottsvetenskapliga fältet och studenten ges möjlighet till fördjupning inom områden som intresserar studenten extra.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för kritiskt tänkande kopplat till idrott och hälsa,
- redogöra för några centrala begrepp inom det idrottsvetenskapliga fältet,
- söka, samla in, och systematisera olika former av empiriskt material inom ett idrottsvetenskapligt fält och presentera i akademisk kontext
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gästföreläsningar, seminarier, workshops, muntliga presentationer, grupparbeten och självstudier.
Kursen innehåller tre prov.
Prov 1: Seminarium (Seminar, 1 credits). (1 hp, lärandemål 1). Provet kan ge betygen U, och G.
Prov 2: Skriftlig individuell salstentamen (Individually written sit-in exam, 3,5 credits). (3,5 hp, lärandemål 1 och 2). Provet kan ge betygen U, G och VG.
Prov 3: Muntlig examination (oral examination, 3 credits). (3 hp lärandemål 3). Provet kan ge betygen U och G.
Obligatoriska moment
Kursen innehåller ett antal obligatoriska moment i form av seminarier, de moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla Väl Godkänd på hela kursen måste prov 1 och 3 vara Godkända och prov 2 Väl Godkänd.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas (2015)Fitnessrevolutionen – Kropp, hälsa och gymkulturens globalisering. Stockholm: Carlssons. 187 s.
Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröydis & Løkengard Hoel, Torlaug (2011). Skriva för att lära – Skrivande i högre utbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. Utvalda delar av 233 s.
Hedenborg, Susanna. (Red). (2016). Idrottsvetenskap – en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Ca 100 s. av s. 9–318.
Sörlin, Sverker. (2019). Till Bildningens Försvar: den svåra konsten att veta tillsammans. Stockholm: Natur och Kultur. 253 s
Vetenskapliga artiklar. Cirka 400 s.
Utöver denna litteratur tillkommer ytterligare litteratur om cirka 20 sidor att tillgå via Canvas.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet.
Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av ursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.