Grundnivå
- 9 hp från DA339A Objektorienterad programmering
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i datateknik.
Kursen innehåller följande delar:
- Olika koncept av intelligenta system
- Överblick över agent-baserade paradigm
- Multi agent-baserade system och utvecklingsplattformar
- Resonemang och beslutsfattande
- Kommunikation och samarbete mellan agenter
- Exempel på tillämpningar
**Kunskap och förståelse
**Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för konceptet av multi agent-baserade intelligenta system och deras roll i utvecklingen av distribuerade, intelligenta system
**Färdighet och förmåga
**Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda utvecklingsmetoder för multi-agent baserade system och kunna tillämpa distribuerade intelligenta system som kommunicerar och samarbetarmed varandra
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter godkänd kurs ska studenten:
- visa förmåga att analysera och diskutera tekniska lösningar och begränsningar i ämnet som beskrivs i aktuella vetenskapliga artiklar
I kursen varvas teori och dess praktiska tillämpning. Teoretiska koncept tillämpas kontinuerligt genom praktiskt mjukvaruutveckling. Studenten ingår i små grupper som tillsammans designar, utvecklar, programmerar och validerar delar i ett större, komplext och distribuerat mjukvaruprojekt.
Studentens uppfyllelse av lärandemålen examineras baserad på mjukvaran som framställs under kursens gång samt på den individuella dokumentationen och presentationen av hur det praktiskt genomförda arbetet relaterar till teorin.
Krav för betyget godkänd (betygskala A-E):
Obligatorisk närvaro vid minst 80% av övningstillfällena samt godkänd programvara (3 hp)
Godkänd individuell dokumentation och presentation (4,5 hp)
Slutbetyget baseras på betyget för den individuella dokumentationen och presentationen.
Rekommenderad litteratur:
- Wooldridge, Michael J. (2009). An introduction to multiagent systems. 2nd ed. Chichester, U.K.: John Wiley & Sons
Kurslitteraturen kompletteras med aktuella vetenskapliga artiklar som är relevanta för området
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.