Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV).
Inget huvudområde.
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar till att arbeta projektorienterat med kunskapsproduktion i ett annat sammanhang än uppsatsens akademiska målgrupp genom att problemställning, resultat och/eller analys från examensarbetet omarbetas i andra former.
Kursen syftar därmed till att fördjupa befintliga kunskaper och färdigheter i gestaltning samt tillämpningen av ett handlingsperspektiv på medier och kommunikation.
Kursen syftar även till att fördjupa studentens reflexivitet i förhållande till den egna kunskapsprocessen samt studentens framtida roll i mediesamhället.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Omarbeta en utvald aspekt av examensarbetet utifrån vald form och relevant målgrupp och sammanhang.
- Genomföra ett medieprojekt som förhåller sig till examensarbetet genom förmedling, fördjupning, och/eller tillämpning till vald målgrupp och sammanhang.
- Reflektera över den egna kunskapsprocessen ifråga om genomfört medieprojekt och behov av ytterligare kunskaps- och kompetensutveckling i sin framtida roll i mediesamhället.
Undervisning bedrivs genom främst genom grupparbeteeget arbete med handledning. Föreläsningar och seminarier förkommer i mindre utsträckning.
Medieprojektet examineras i två sammanhörande uppgifter:
1) Presentation av omarbetat examensarbete i vald form motsvarande 5 hp, vilket examinerar lärandemål 1 och 2. Detta bedöms U/G/VG.
2) En poster som redogör och reflekterar över projektets kunskapsprocess och identifierar ytterligare behov av kunskap och kompetensutveckling, vilken examinerar lärandemål 3 och motsvarar 2,5hp. Denna bedöms U/G/VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel bestäms i samråd mellan student och undervisande lärare.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.