Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet, KK402B-Medieaktivism, strategi och entreprenörskap.
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och vara en del av examensfordringarna för en kandidatexamen.
Kursen syftar till att studenten ska förvärva nya, samt fördjupa redan befintliga, kunskaper om och färdigheter i att tillämpa metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förståelse kring olika kunskapsteoretiska resonemang och dess betydelse för val och värdering av metodologiska angreppssätt.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förståelse och kunskap kring forskningsetiska
principer och dess tillämpning inom forskningens hantverk, samt forskningens samhällskontext.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva och diskutera olika metoder med hänsyn till deras användningsområden, deras styrkor och svagheter samt deras kunskapsteoretiska förankring
- Bedöma och värdera det metodologiska upplägget i olika studier inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet.
- Tillämpa kvantitativa och/eller kvalitativa metoder för att samla in och analysera eget empiriskt material.
- Reflektera över forskningsetiska frågeställningar och forskningens samhälleliga aspekter.
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, workshops, samt enskild läsning av kurslitteratur och arbete i grupp. . Arbetet bedrivs individuellt, i par och i grupp.
En muntlig examination som sker i grupp motsvarande 2,5hp där studenten förväntas värdera och föra en kritisk diskussion kring metodologi utifrån befintliga studier inom MKV-fältet, vilken examinerar lärandemål 1 och 2. Denna bedöms U/G.
En individuell skriftlig inlämning motsvarande 5hp i form av egen genomförd kvantitativ och/eller kvalitativ studie och analys, vilken examinerar lärandemål 3 och 4. Denna bedöms U/G/VG.
- Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2018) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
- Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red.) (2019). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur
- Forskningsetiska principer inom humanistisk-.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
- Lindstedt, Inger (2017). Forskningens hantverk. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
- Trost, Jan & Hultåker, Oscar (2016) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur
Ytterligare artiklar och, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.