Minst 45 hp inom huvudområdet Interaktionsdesign.
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Lek och spel är djupt meningsfulla aktiviteter, och interaktionsdesign som ämne påverkas av detta kraftfulla uttryck. Detta är en grundläggande kurs i att designa för lekfulla beteende, och vi kommer att diskutera skillnader och likheter mellan olika typer av lekfull interaktion.
I kursen ingår koncepten speldesign samt det praktiska skapandet av prototyper som bygger på lekfull interaktion. I kursen tränas studenten på att överföra kunskap från utvecklingen av spelkoncept till andra områden i interaktionsdesign.
Kursen är uppdelad i följande avsnitt:
- Analys av lekfulla artefakter-såsom spel och leksaker, där studenten relaterar kanoniska exempel till grundläggande design texter och forskningslitteratur (3 HP).
- Modifiering av ett befintligt brädspel där eleven skapar en ny spelprototyp och därigenom fördjupar sin förståelse av hur spel är uppbyggda. (2 HP).
- I det sista steget designar studenterna en fungerande prototyp som uppvisar någon form av innovativ lekfull interaktion. Projektet följer en designprocess där fysiska och digitala prototyper skapas och en interaktiv upplevelse testas (10 HP).
Efter avslutad kurs ska studenten ha visat förmåga att:
- Identifiera grunderna i lekfull design och relatera dem till konkreta exempel.
- Identifiera grundläggande spelkomponenter.
- Applicera grundläggande metoder inom spelutveckling och speltestning, när så är lämpligt.
- Jämför olika teoretiska perspektiv på spel och speldesign.
- Planera och genomföra en prototypprocess med enkla lekfulla beteende med hjälp av lämplig teknik.
- Reflektera över betydelsen av spel och lek.
Kursen bygger på projektarbete och individuella skriftliga uppgifter. Undervisningen består av föreläsningar, designkritik, spelsessioner , design, handledning och teknisk vägledning.
Delmoment 1: examineras genom individuell skriftlig spelanalys (lärandemål 2).
Delmoment 2: examineras genom en presentation och en individuell skriftlig reflektion (lärandemål 1).
Delmoment 3: bedöms genom en skriftlig design-dokumentation skriven i grupp, aktivt deltagande vid kritiktillfällen, aktivt deltagande i en slutpresentation samt genom en individuell skriftlig rapport (lärandemål 3, 4 & 6).
När ovanstående kriterier uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget godkänd.
Sicart, Miguel, 2014. Play Matters. MIT Press.
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.