Minst 45 hp inom huvudområdet Grafisk design.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i programmet Grafisk design, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Kursen ska förbereda studenterna för att gå ut i arbetslivet som designers.
Studenten ska få insikt om arbetssätt, kompetenser och krav inom olika designyrken och därmed ge studenterna orientering inför kommande arbete och/eller fortsatta studier. Kursen ska också ge studenten kunskap att identifiera vägar och sätt att nå arbete inom designområdet.
Kursen består av delarna:
- Att identifiera sin individuella arbetsmarknad
- Att identifiera alternativa vägar till arbete.
- Att utveckla personliga kommunikationsstrategier.
- Att utveckla färdigheter att nå den personliga arbetsmarknaden/sitt individuella mål i arbetslivet.
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt beskriva designbranschen, olika designyrken och de kompetenser som erfordras för dem. (1)
- förstå och redovisa metoder för ett professionellt kontaktnätsbyggande inom ramen för arbetslivet. (2)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- presentera sig själv på ett professionellt sätt (3)
- sätta sin egen kompetens och person i relation till arbetsmarknadens krav. (4)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera den egna förmågan och person i förhållande till arbetsmarknaden. (5)
Kursen baseras på föreläsningar, seminarier, intervjuer och övningar som genomförs individuellt och i grupp.
Bedömningen av studieprestationerna i förhållande till lärandemålen utgörs av
1. Portfolio (lärandemål 3) 2,5hp
2. Hemtenta (lärandemål 1, 2, 4 och 5) 5hp
Adrian Shaughnessy, (2005) How to be a graphic designer without losing your soul.
Utvärdering sker muntligt och skriftligt under kursens lopp samt genom skriftlig kursvärdering efter genomförd kurs.