Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.
Kursen ingår i programmet Design och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.
Kursen syftar till att ge studenten en grundläggande praktisk och teoretisk förståelse kring teckning och visuell gestaltning. Studenten utvecklar grundläggande kunskaper och färdigheter inom teckning och skiss genom att lära sig några vanligt förekommande tekniker, samt studerar grundläggande teorier kring perception och kognition.
Kursen utgår från teckning som en grundläggande kommunikativ praktik inom grafisk design och skissen som redskap för utveckling av idéer, koncept och kunskap. Kursmoment 1 innehåller praktiska workshops i teckning, skiss och perspektivlära samt en grundläggande introduktion till teorier inom perception och kognition. Momentet examineras genom portfolioredovisning och en skriftlig tentamen.
Kursmoment 2 innefattar ett projekt där studenten självständigt utvecklar ett eget arbete, från idéstadie till färdigt resultat. Projektet examineras genom muntlig presentation och diskussion vid designredovisning samt inlämning av designdokumentation.
Efter genomgången kurs ska studenten:
- Kunna redogöra för grundläggande teorier kring kognition och perception i relation till visuell gestaltning och kommunikation (1).
- Kunna resonera kring olika genrer av teckningar (t.ex. designskisser, observationsstudier, serieteckningar) och sambanden mellan estetik och funktion (2)
- Visa en översiktlig kunskap om olika typer av material, uttryck och tekniker för teckning. (3)
- Kunna planera och genomföra ett teckningsprojekt genom flera steg. (4)
- Visa förmåga att konstruktivt bidra till diskussionen om egna och andras verk under designredovisningar (5)
Teckningsworkshop (3 hp)
examineras genom portfoliogenomgån. Lärandemål 3.
Perception och visuell gestaltning (1,5 hp)
examineras genom en skriftig inlämningsuppgift. Lärandemål 1,2.
Eget projekt (3 hp)
examineras genom muntlig presentation och diskussion vid designredovisning, samt inlämning av designdokumentation. Lärandemål 4, 5.
Eriksson, Yvonne (2017).?Bildens tysta budskap: interaktion mellan bild och text. Andra upplagan [Lund]: Studentlitteratur
Ware, Colin ( 2008). Visual Thinking for Design. Elsevier Press.
Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).