Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde.
Fristående kurs.
Kursen syftar till att studenterna , utifrån kunskaper om antikens och medeltidens världsbilder, ska utveckla förståelse beträffande dåtida förhållanden inom vetenskap, kultur, religion och hur dessa förhåller sig till varandra och till sin samtid.
Inom ramen för kursen studeras såväl innehåll som form för antikens och medeltidens världsåskådningar och dess idé- och religionshistoria med tonvikten lagd på filosofiska idéer och religiösa föreställningar.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- ange huvuddragen i antikens och medeltidens filosofiska och vetenskapliga inriktningar samt relatera dem till varandra
- beskriva antikens religioner och kristendomens framväxt
- relatera antikens och medeltidens olika kulturella yttringar till varandra och det omgivande samhället
- redogöra för olika västerländska världsåskådningar under antiken och medeltiden
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
I en individuell, skriftlig examination redogör studenten för huvuddragen i antikens och medeltidens idéhistoria och utreder samband mellan idéhistoriska texter och den kultur i vilken de skrevs samt individens uppfattning om sig själv och omvärlden i förhållande till antikens världsbild. .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Ambjörnsson, Ronny, Europas idéhistoria. Antiken, Människors undran. Stockholm: Natur och kultur, 1997, 350 s.
Ambjörnsson, Ronny, Europas idéhistoria. Antiken, Tankens pilgrimer. Stockholm: Natur och kultur, 2002, 387 s.
Aristoteles, Den Nichomakiska etiken. Daidalos, 1993 (i urval 20 s)
Aristoteles, Politiken. Åström, 1993 (i urval 25 s.)
Augustinus, Bekännelser. Artos och Norma bokförlag, 2010 (i urval 15 s.)
Chryssides, George, D., Christianity Today. Continuum International Publishing, 2010 (i urval 30 s.)
Gilhus, Ingvild, S. & Thomassen Einar, Antikens religioner: Mellanösterns och medelhavsområdets religioner. Stockholm: Norstedts (287 s.)
Guthrie, W., K., C., Grekiska filosofer: Från Thales till Aristoteles. Nora: Nya Doxa, 1999 (144 s.)
Hall, Mark, A., "The Cult of Saints in Medieval Perth: Everyday Ritual and the Materiality of belief", Journal of Material Culture 2011: 16 (24 s.)
Lennerhed, Lena, red., Från Sapfo till Cyborg. Hedemora: Gidlunds, 2006 (i urval 66 s.)
Lloyd, Geneviev, Det manliga förnuftet: Manligt och kvinnligt i Västerländsk filosofi. Stockholm: Thales, 1999 (i urval 31 s.)
Olaison, Niklas, Axplock ur idéhistorien del 1. Caudex Vertigo, 2004 (i urval 45 s.)
Platon, Staten, Faidros, Protagoras, Theaitetos. (i urval, 125 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.