Legitimerad sjuksköterska.
Kursen ges som fristående kurs och kan även ingå som valbar kurs i magister/ master examen.
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper i omvårdnad inom vård av personer med diabetes utifrån kärnkompetenserna samt medicinsk vetenskap med inriktning diabetesvård. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sina kunskaper om metoder för lärande och preventivt arbete inom diabetesområdet utifrån ett personcentrerat psykosocialt perspektiv.
Kursen innehåller en fördjupning av medicinsk vetenskap avseende diabetessjukdomens fysiologi och patofysiologi och behandlingsåtgärder, såsom farmakologisk behandling och livsstilsåtgärder. Aktuella författningar och nationella riktlinjer för diabetesvården utgör utgångspunkt för sjuksköterskans roll i diabetesteamet. Diabeteskomplikationer samt prevention och behandling av dessa belyses, både ur medicinskvetenskapligt, omvårdnads- och psykosocialt perspektiv.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. analysera problem utifrån ett medicinskt, vetenskapligt och omvårdnadsperspektiv hos individer med diabetes,
2. bedöma behov utifrån ett individuellt perspektiv avseende medicinsk vetenskap och omvårdnad relaterat till diabetessjukdomen,
3. identifiera riskfaktorer relaterat till diabeteskomplikationer, samt kunna föreslå relevanta preventiva insatser,
4. analysera planerad specifik individuell omvårdnad gällande patienter med diabetes utifrån ett omvårdnads-, medicinskt vetenskapligt, och psykosocialt perspektiv,
5. reflektera utifrån ett pedagogiskt perspektiv över hur individens egenvård och delaktighet i livsstil och farmakologisk behandling kan utformas, och
6. reflektera över sjuksköterskans roll i diabetesteamet med fokus på individen med diabetes.
Kursens pedagogiska grundsyn bygger på ett studentaktivt lärande med kunskapssökande, kritiskt tänkande och kreativ problemlösning. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt enskilda studier. Lärandemål 1- 6 tränas vid föreläsningar samt i samband med egna studier och läraktiviteterna för att uppnå lärandemål 4 -6 fördjupas ytterligare genom lärarledda seminarier. För att studenten ska uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet vid föreläsningar. Kursintroduktion samt schemalagda seminarier är obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras med skriftlig hemtentamen. Lärandemål 1-6 examineras både skriftligt och muntligt med utgångspunkt från patientfall. Bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Edberg, A-K, Ehrenberg, A, Friberg, F, Wallin, L, Wijk, H, & Öhlén, J. (Red.). (2013). Omvårdnad på avancerad nivå: Kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264 s .
Gudmundsson, P. (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Utbildningsnämnden Fakulteten för hälsa och samhälle 2018 Malmö: Malmö universitet. 13 s .
Mulder H. (2017) Diabetes mellitus – ett metabolt perspektiv. 3e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 200 s .
Nyström F H, Beren C, Nilsson PM (Red). (2019) Diabetes och metabola syndrom. 2a upplagan. Lund: Studentlitteratur. 208 s .
Pilhammar, E. (red) (2019 ) Pedagogik inom vård och handledning. 3e upplagan. Lund: Studentlitteratur. 172 s.
Socialstyrelsen (2011) Kost vid diabetes. En vägledning till hälso- och sjukvården. Edita Västra Agos. Västerås. 34 s.
Socialstyrelsen (2018) Nationella riktlinjer för diabetesvård. Diabetesvård Stöd för styrning och ledning. Edita Bobergs i Falun, 2015. 144 s. www.socialstyrelsen.se, oktober 2018. Artikelnummer 2018-10-25 (pdf). http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerfordiabetesvard
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU (2009). Egna mätningar av blodglukos vid diabetes utan insulinbehandling. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering. SBU-rapport nr 194. 165 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU (2009). Intensiv glukossänkande behandling viddiabetes. SBU-rapport nr 196. 263 s.
Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU (2010). Mat vid diabetes. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering. SBU-rapport nr 201. 328 s.
Svensk förening för sjuksköterskor i diabetesvård (2013). Kompetensbeskrivning och förslag till utbildning för legitimerad sjuksköterska med specialisering i diabetesvård. Responstryck. Tredje upplagan. 11 s. http://www.swenurse.se/Sektioner-och-Natverk/Svensk-forening-for-sjukskoterskor-i-Diabetesvard-SFSD/Riktlinjer-och-dokument/Kompetensbeskrivning/
Yrkesföreningar för fysisk aktivitet. FYSS - Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. Kap 3-4, 23-24. Statens folkhälsoinstitut, rapport nr 2003:44. Sandvikens tryckeri, Sandviken. 2003. 51 s.
Wikblad, K (red). Omvårdnad vid diabetes. Lund: Studentlitteratur. 2 upplagan. 2012 Grafics Sems, Spainen. 476 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen.
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att formativ och summativ kursutvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida.