Grundläggande behörighet.
Syftet är att studenterna tillägnar sig en problematiserad kunskap om jämställdhets- och likabehandlingsbegreppens teori, retorik och praktik. De studerande ska utveckla kunskap om de båda perspektivens historia, filosofiska utgångspunkter och praktiska tillämpning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förstå skillnaden mellan jämställdhets- och likabehandlingsprinciperna.
- redogöra för några centrala begrepp och teoribildningar kring social konstruktion av normalitet och avvikelse, likhet och skillnad i relation till genus, klass, etnicitet/ras, och sexualitet.
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och kräver självständiga litteraturstudier.
Examination sker i form av muntlig examination i grupp och/eller individuellt, samt genom skriftlig hemtentamen.
Muntlig examination (7,5hp) samt skriftlig tentamen (7,5hp)
Det ges minst två omtentatillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod.
Omtentamen ges inom samma examinationsform som vid ordinarie tentamensperiod.
- Ambjörnsson, Fanny, Vad är queer? (2006) (Natur och kultur). Finns även som e-bok.
- Connell, Raewyn (2009), Om genus (Daidalos)
- Goffman, Erving (2011), Stigma – den avvikandes roll och identitet, Norstedts.
- Mark, Eva (2007), Jämställdhetsarbetets teori och praktik (Studentlitteratur). Finns även som e-bok.
- Scott, Joan Wallach (2010), The Politics of the Veil, Princeton University Press. Finns även på svenska och som e-bok.
- Skeggs, Beverly (2000), Att bli respektabel. Konstruktioner av klass och kön (Daidalos).
- Vad händer med jämställdheten? Nedslag i jämställdhetens synfält (2011), red. Paulina de los Reyes, Uppsala universitet. Finns tillgänglig på nätet.
Utöver vad som anges litteraturlistan kan tillkommer vetenskapliga artiklar och annat material tillkomma om max 500 sidor.
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på områdets datornät. Därutöver förekommer möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser.
Studentinflytande utövas genom kursråd.