Grundläggande behörighet.
Syftet är att studenterna tillägnar sig kunskap om mångfaldsfrågor genom en problematisering av jämställdhets- och likabehandlingsbegreppens teori, retorik och praktik. De studerande ska utveckla kunskap om de båda perspektivens historia, filosofiska utgångspunkter och praktiska tillämpning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förstå skillnaden mellan jämställdhets- och likabehandlingsprincipernas teoretiska grunder
- förstå skillnaden mellan jämställdhets- och likabehandlingsprinciperna.
- redogöra för några centrala begrepp och teoribildningar kring social konstruktion av normalitet och avvikelse, likhet och skillnad i relation till genus, klass, etnicitet, och sexualitet.
- ge förslag på hur ett kritiskt mångfaldsarbete kan bedrivas över tid i en organisation
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Undervisningen bygger på studentaktivt lärande och kräver självständiga litteraturstudier.
Examination sker i form av muntlig examination i grupp och/eller individuellt, samt genom olika genrer av skriftliga redovisningar.
Muntlig examination (7,5hp) samt skriftlig tentamen (7,5hp)
Det ges minst två omtentatillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod.
Omtentamen ges inom samma examinationsform som vid ordinarie tentamensperiod.
- Goffman, Erving, Stigma - Den Avvikandes roll och identitet, Norstedts 2011 (1971)(c 150s)
- Lindström, Susanne (2005) Kamp om rummet: en studie av heteronormativitet i Svenska Kyrkan (Umeå: Institutionen för kultur och medier). Tillgänglig i sin helhet på nätet.
- Malm Jonsson, Carolina (2011). Att plantera ett barn (Lunds universitet). Tillgänglig i sin helhet på nätet.
- Scott, Joan Wallach (2010) ) Slöjans Politik, Tankekraft.
- Törnqvist, Maria (2006) Könspolitik på gränsen: varannan damernas och Thamprofessurerna
Referenslitteratur
- Mark, Eva (2007) Jämställdhetens teori och praktik (Lund: Studentlitteratur)
Utöver vad som anges litteraturlistan kan tillkommer vetenskapliga artiklar och annat material tillkomma om max 500 sidor.
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på områdets datornät. Därutöver förekommer möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser.
Studentinflytande utövas genom kursråd.