Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom design av digitala spel. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten kritiskt kan analysera digitala spel ur ett designperspektiv.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förståelse för grundläggande begrepp inom spelanalys och speldesign
- visa förståelse för betydelsen av användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
- visa grundläggande kunskap om spelupplevelser
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att analysera digitala spel med designskäl som grund
- visa förmåga att skapa, utveckla och implementera en prototyp för digital speldesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- reflektera över relationen mellan designval och användarens upplevelser
Föreläsningar ca 10 timmar, laborationer och seminarier ca 30 timmar, projekthandledning ca 2 timmar, projektarbete ca 38 timmar, samt självstudietid ca 120 timmar.
Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar och godkänd projektuppgift.
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.