50 högskolepoäng i avslutade kurser inom huvudområdet byggd miljö.
Kursen ingår i programmet Stadsbyggnad, stadsutveckling och planering 180 hp.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap om integrationen av det urbanas sociala sammanhang, segregation och människors skilda levnadsvillkor. Syftet är också att studenten ska utveckla sitt förhållningssätt till problem och möjligheter. Dessutom är syftet att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera och värdera problem och möjligheter.
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter avslutad kurs visa kunskap om och förståelse av
1. integrationen av det urbanas sociala sammanhang
2. metoder för att inhämta och analysera information om det urbanas sociala sammanhang och människors levnadsvillkor
3. segregation och människors skilda levnadsvillkor utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
4. urbanas sociala sammanhang utifrån perspektivet utanförskap - innanförskap
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
5. planera, genomföra och analysera en praktisk undersökning om det urbanas sociala sammanhang
6. kritiskt reflektera och problematisera om det urbanas sociala sammanhang i förhållande till planeringens praktik
7. värdera och kritiskt diskutera information om problem respektive möjligheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter avslutad kurs visa förmåga att
8. kritiskt reflektera över sin egen kunskapsprocess
9. värdera information om problem respektive möjligheter
- Individuell uppgift: studenterna ska skriva en kritik av vald kurslitteratur och motivera sina bedömningar (2 hp) (UV) (lärandemål 1-9).
- Gruppuppgift inklusive aktivt deltagande vid seminarium för muntlig presentation och diskussion: planering, genomförande och analys av en undersökning av det urbanas sociala sammanhang (4 hp) (UG) (lärandemål 1-9).
- Individuell skriftlig rapport: bygger på undersökning och kurslitteratur (4 hp) (UV) (lärandemål 1-9).
För betyget Godkänd krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom att Individuell uppgift (2 hp) och Individuell skriftlig rapport (4 hp) är väl godkända
- Börtz, T. (2007). Betongen brinner: om utanförskap i dagens Frankrike. Leopard, Stockholm. ISBN:978-91-7343-160-6.
- Dannestam, T. (2009). Stadspolitik i Malmö. Politikens meningsskapande och materialitet. Lunds universitet, Lund.
- Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur, Lund.
- Levitas, R. (2005). The inclusive society? Social exclusion and New Labour. Macmillan, Basingstoke.
- Massey, D. (2007). World City. Polity Press, Cornwall.
- Sernhede, O. (2007). AlieNation is My Nation. Ordfront, Stockholm.
- Stigendal, M. (2002). Den gode socialvetenskaparen. Vetenskapsteori i vardande. Studentlitteratur, Lund.
- Stigendal, M. (2007). Allt som inte flyter. Fosies potentialer – Malmös problem. Malmö: MAPIUS 1/Malmö högskolas publikationer i urbana studier.
- Wacquant, L. (2008). Urban outcasts: a comparative sociology of advanced marginality. Polity press, Cambridge.
Referenslitteratur (tillgänglig elektroniskt)
- EU-kommissionen (2011). Cities of Tomorrow.
- Grander, M. & Stigendal, M. (2012). Integration och social sammanhållning.
- Stigendal, M. (2011). Malmö - de två kunskapsstäderna.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.