Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Klinisk fysiologi och bilddiagnostik
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science: Clinical Physiology and Diagnostic Imaging
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-03-17
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i kurserna under termin 1-4,120 hp i det biomedicinska analytikerprogrammet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är valbar i det biomedicinska analytikerprogrammet inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 61-90 hp och kan även ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.
Syfte
Kursen syfte är att studenten fördjupar sina kunskaper inom klinisk fysiologisk metodik och diagnostik, nuklearmedicinsk metodik, ultraljudsmetodik och diagnostik samt inom neurofysiologisk metodik.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Fysiologisk metodik med EKG-tolkning, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas cirkulationssystemets och respirationsorganens fysiologi och patofysiologi. Vidare behandlas olika EKG-metodiker med tillhörande bedömning och tolkning. Undersökningar av lungfunktionen samt distal tryckmätning ingår.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för cirkulationssystemets och respirationsorganens fysiologi och patofysiologi,
2.tillämpa och analysera metoder inom klinisk fysiologisk diagnostik, och
3. tillämpa,tolka och bedöma EKG
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 ,undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier, samt fältstudier, demonstrationer och laborationer. Lärandemål 3,Ekg-tolkning omfattar föreläsningar och tolkningslaborationer av autentiskt material Närvaro är obligatorisk vid fältstudier, demonstrationer, seminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom skriftlig individuell tentamen och laborationsrapporter. Samtliga laborationer skall vara godkända. Lärandemål 3 examineras som en skriftlig individuell tentamen och gruppdiskussioner vid obligatoriska seminarier.
2. Bilddiagnostik inom ultraljud och nuklearmedicin, 8 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller ultraljudfysik samt ultraljudsmetodik och ultraljudsdiagnostik av hjärta och kärl. Dessutom innehåller delkursen strålningsfysik, moment kring såväl radiofarmaka som strålskydd vid laboratoriearbete och patientundersökningar. Vidare behandlas gammakamerans uppbyggnad och funktion samt nuklearmedicinsk metodik och ultraljudsdiagnostik av kroppens olika organsystem.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för ultraljudsfysik samt strålningsbiologi med strålskydd,
2. beskriva ultraljudsmetodik samt basalt bedöma dess undersökningsinformation inom klinisk diagnostik och
3. tillämpa och analysera nuklearmedicinsk metodik inom klinisk diagnostik.
Delkursens arbetsformer
Studenten kan uppnå lärandemålen (1-3) genom föreläsningar som behandlar ultraljuds- och strålningsfysik, strålningsbiologi samt genomförandet av respektive kliniska undersökningsmetodiker. Genom fältstudier, demonstrationer och laborativa övningar tränas den praktiska kopplingen till samtliga lärandemål men med särskild koppling till den praktiska examinationen i lärandemål 2. I seminarieform, digitala forum eller på campus, diskuteras uppkomna frågor efter inläsning och efter de olika pedagogiska momenten i kursen. Närvaro är obligatorisk vid fältstudier, demonstrationer och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1och 3 examineras som en skriftlig individuell tentamen .Lärandemål 2 examineras vid en enskild praktiskt orienterad tentamen där utförandet av grundläggande diagnostisk bildhämtning bedöms och redovisas muntligt.
3. Neurofysiologi, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas nervsystemets fysiologi och patofysiologi. Vidare behandlas olika kliniska neurofysiologiska metodiker som EEG och EMG.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för klinisk neurofysiologi, och
2. tillämpa och analysera metoder inom klinisk neurofysiologisk diagnostik.
Delkursens arbetsformer
Studenten deltar i demonstrationer. Närvaro är obligatorisk vid fältstudier, demonstrationer och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras vid ett seminarium och lärandemål 2 examineras genom deltagande vid demonstrationer samt vid seminarietillfället.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker på de tider som anges i schemat .
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser:
1. Fysiologisk metodik med EKG-tolkning, 8 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för cirkulationssystemets och respirationsorganens fysiologi och patofysiologi,
2.tillämpa och analysera metoder inom klinisk fysiologisk diagnostik, och
3. tillämpa,tolka och bedöma EKG
2. Bilddiagnostik inom ultraljud och nuklearmedicin, 8 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för ultraljudsfysik samt strålningsbiologi med strålskydd,
2. beskriva ultraljudsmetodik samt basalt bedöma dess undersökningsinformation inom klinisk diagnostik och
3. tillämpa och analysera nuklearmedicinsk metodik inom klinisk diagnostik.
3. Neurofysiologi, 2 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för klinisk neurofysiologi, och
2. tillämpa och analysera metoder inom klinisk neurofysiologisk diagnostik.
Arbetsformer
Kursen består av tre delkurser:
1. Fysiologisk metodik med EKG-tolkning, 8 hp
Lärandemål 1 och 2 ,undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier, samt fältstudier, demonstrationer och laborationer. Lärandemål 3,Ekg-tolkning omfattar föreläsningar och tolkningslaborationer av autentiskt material Närvaro är obligatorisk vid fältstudier, demonstrationer, seminarier och laborationer
2. Bilddiagnostik inom ultraljud och nuklearmedicin, 8 hp
Studenten kan uppnå lärandemålen (1-3) genom föreläsningar som behandlar ultraljuds- och strålningsfysik, strålningsbiologi samt genomförandet av respektive kliniska undersökningsmetodiker. Genom fältstudier, demonstrationer och laborativa övningar tränas den praktiska kopplingen till samtliga lärandemål men med särskild koppling till den praktiska examinationen i lärandemål 2. I seminarieform, digitala forum eller på campus, diskuteras uppkomna frågor efter inläsning och efter de olika pedagogiska momenten i kursen. Närvaro är obligatorisk vid fältstudier, demonstrationer och seminarier.
3. Neurofysiologi, 2 hp
Lärandemål 1 och 2 ,undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och demonstrationer av neurofysiologiska undersökningar. Närvaro vid demonstrationer är obligatorisk.
Bedömningsformer
Kursen består av tre delkurser
1. Fysiologisk metodik med EKG-tolkning, 8 hp
Lärandemål 1 och 2 examineras genom skriftlig individuell tentamen och laborationsrapporter. Samtliga laborationer skall vara godkända. Lärandemål 3 examineras som en skriftlig individuell tentamen och gruppdiskussioner vid obligatoriska seminarier.
2. Bilddiagnostik inom ultraljud och nuklearmedicin, 8 hp
Lärandemål 1och 3 examineras som en skriftlig individuell tentamen .Lärandemål 2 examineras vid en enskild praktiskt orienterad tentamen där utförandet av
grundläggande diagnostisk bildhämtning bedöms och redovisas muntligt.
3. Neurofysiologi, 2 hp
Lärandemål 1 och 2 examineras som en skriftlig individuell tentamen
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker på de tider som anges i schemat .
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Fysiologisk metodik med EKG-tolkning, 8 hp
Bjålie J G, Haug E, Sand O, (1998) Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB. 350 s av 486 s.
Hedner P, (2010) Invärtesmedicin (10:e upplagan). Lund: Studentlitteratur. 417 s.
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 191 av 397 s.
Jern S, ( 2011) Klinisk EKG-diagnostik. Sverker Jerns Utbildning AB. 240 s.
Socialstyrelsen, (2009) Folkhälsorapport 2009. Finns på webadress: www.sos.se.
2. Bilddiagnostik inom ultraljud och nuklearmedicin, 8 hp
Berglund E, Jönsson B A, (2007) Medicinsk Fysik. Lund: Studentlitteratur .126 s av 260 s.
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 90 s av 397 s.
3. Neurofysiologi, 2 hp
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 25 s av 397 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/ examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs i kursen. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultaten till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.