Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Immunologi
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science: Immunology
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-05-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt behörighet för Biomedicinska analytikerprogrammet. För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Kursens syfte är att studenten skall utveckla sina kunskaper i immunsystemets uppbyggnad och funktion samt om de vanligt förekommande metoderna som används för att karaktärisera och kvantifiera celler och molekyler i immunsystemet. Vidare är kursens syfte att utveckla kunskaper och laborativ färdighet i cellodling.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Immunologi, 5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser grundläggande cellulär, molekylär och klinisk immunologi. Vidare diskuteras vilka celler som bygger upp immunförsvaret och deras funktion, samt hur dessa celler interagerar med varandra eller hur olika faktorer kan starta en immunreaktion. Kursen belyser också hur avvikelser i immunsystemet kan leda till uppkomst av olika sjukdomstillstånd. Grundläggande immunologiska metoder belyses både teoretiskt och praktiskt.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för immuncellernas och immunsystemets uppbyggnad, utveckling och funktion, samt hur de interagerar med varandra,
2. redogöra för hur avvikelser i immunsystemet leder till uppkomst av olika sjukdomstillstånd, och
3. tillämpa grundläggande immunologisk metodik samt kunna sammanfatta och redogöra för experimentella data och kritiskt tolka resultaten.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1 och 2 består av föreläsningar och seminarier, medan lärandemål 3 uppnås genom både seminarier och laborationer. Alla arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på laborationsgenomgång, redovisningar, beräkningsseminarier och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom skriftlig och muntlig examination, där individuell bedömning sker genom matris, samt med individuella inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen. Den muntliga examinationen bedöms med fokus på både muntlig framställning och ämnesinnehåll. Inlämningsuppgifterna bedöms utifrån ämnesinnehållet. Lärandemål 3 examineras även genom individuella laborationsuppgifter. Laborationsuppgifterna bedöms med fokus på det praktiska arbetet såsom förberedelse inför uppgiften, förståelse för uppgiften och redovisning av resultat. Den skriftliga och muntliga redovisningen bedöms med fokus på ämnesinnehåll och förståelse av laborationsuppgiften. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Om frånvaro vid obligatoriska praktiska moment sker komplettering vid fastställda tider enligt studiehandledning. Om frånvaro vid övriga obligatoriska moment ska student inkomma med skriftlig kompletteringsuppgift enligt beslut av examinator.
För att nå godkänt betyg på delkursen ska alla inlämningsuppgifter vara godkända godkänt laboratoriearbete samt godkänd muntlig presentation. För att nå väl godkänt betyg på delkursen ska alla inlämningsuppgifter vara väl godkända, väl godkänt laboratoriearbete samt väl godkända muntliga presentationer.
Kriterier för att nå betyget godkänt respektive väl godkänt framgår av studiehandledningen.
2. Cellodling, 2,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser cellodlingsmedier samt utveckling av primära celler till cell linje. Vidare behandlas infrysning och upptining av celler, samt hur detta kan implementeras med olika laboratoriemetodiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. utföra, dokumentera samt värdera laborativt arbete såsom cellräkning, infrysning samt upptining inom cellodling.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna för att uppnå lärandemålet består av föreläsningar och laborationer vilka syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras individuellt genom laborationsuppgifter och muntlig redovisning. Laborationsuppgifterna bedöms med fokus på det praktiska arbetet. Den muntliga redovisningen bedöms med fokus på ämnesinnehåll och förståelse av laborationsuppgiften. Vid frånvaro av obligatoriska praktiska moment sker kompletteringstillfällen vid fastställda tider enligt studiehandledning. Vid frånvaro av övriga obligatoriska moment ska student inkomma med skriftlig kompletteringsuppgift enligt beslut av examinator. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
För att nå godkänt betyg på delkursen krävs godkänt laboratoriearbete och godkänd muntlig presentation. För att nå väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt laboratoriearbete och väl godkänd muntlig presentation. Kriterier för att nå betyget godkänt respektive väl godkänt framgår av studiehandledningen.
För att nå godkänt betyg på hela kursen krävs att alla inlämningsuppgifter ska vara godkända, godkänt laboratoriearbete samt godkänd muntlig presentation. För att nå väl godkänt betyg på hela kursen krävs att alla inlämningsuppgifter ska vara godkända, väl godkänt laboratoriearbete samt väl godkända muntliga presentationer i båda delkurserna. Kriterier för att nå betyget godkänt respektive väl godkänt framgår av studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Arbetsformer
Kursen består av två delkurser.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Immunologi, 5 hp
Abbas A K, Lichtman A H, (2017) Basic Immunology, Functions and Disorders of the Immune System. Philadelphia: Saunders Elsevier, 336 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Utdelat arbetsmaterial i form av laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar ca 20 s.
2. Cellodling, 2,5 hp
Utdelat arbetsmaterial i form av laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar ca 20 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande och återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omtentamen baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.