Benämning
Biomedicinsk laboratorievetenskap: Immunologi
Engelsk benämning
Biomedical Laboratory Science: Immunology
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt behörighet för Biomedicinska analytikerprogrammet. För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Biomedicinska analytiker programmet och är en kurs inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 31-60 hp som även kan ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.
Syfte
Kursen ingår i Biomedicinska analytiker programmet och är en kurs inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap på nivå 31-60 hp som även kan ingå i en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorievetenskap.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Immunologi, 5 hp
Delkursens innehåll
Kursen belyser grundläggande cellulär, molekylär och klinisk immunologi. Vidare diskuteras vilka celler som bygger upp immunförsvaret och deras funktion, samt hur dessa celler interagerar med varandra eller hur olika faktorer kan starta en immunreaktion. Kursen belyser också hur avvikelser i immunsystemet kan leda till uppkomst av olika sjukdomstillstånd. Grundläggande immunologiska metoder belyses både teoretiskt och praktiskt.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för immuncellernas och immunsystemets uppbyggnad, utveckling och funktion, samt hur de interagerar med varandra,
2. redogöra för hur avvikelser i immunsystemet leder till uppkomst av olika sjukdomstillstånd, och
3. tillämpa grundläggande immunologisk metodik samt kunna sammanfatta och redogöra för experimentella data och kritiskt tolka resultaten.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1 består av föreläsningar och seminarier. Lärandemål 2 är kopplat till muntliga redovisningar med tillhörande gruppdiskussioner, medan lärandemål 3 uppnås genom laborationer. Alla arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 2 examineras genom muntliga presentationer samt deltagande i muntliga gruppdiskussioner. Lärandemål 3 examineras även genom laborationsuppgifter och muntlig redovisning. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Cellodling, 2,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser cellodlingsmedier samt utveckling av primära celler till cell linje. Vidare behandlas infrysning och upptining av celler, samt hur detta kan implementeras med olika laboratoriemetodiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1.utföra, dokumentera samt värdera laborativt arbete såsom cellräkning, infrysning samt upptining inom cellodling.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna för att uppnå lärandemålet består av föreläsningar och laborationer, vilka syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på laborationer.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras som individuell muntlig tentamen i grupp. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser.
1. Immunologi, 5 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för immuncellernas och immunsystemets uppbyggnad, utveckling och funktion, samt hur de interagerar med varandra,
2. redogöra för hur avvikelser i immunsystemet leder till uppkomst av olika sjukdomstillstånd, och
3. tillämpa grundläggande immunologisk metodik samt kunna sammanfatta och redogöra för experimentella data och kritiskt tolka resultaten.
2. Cellodling 2,5 hp
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1.utföra, dokumentera samt värdera laborativt arbete såsom cellräkning, infrysning samt upptining inom cellodling.
Arbetsformer
Kursen består av två delkurser.
1. Immunologi 5 hp
Arbetsformerna för att uppnå lärandemål 1 består av föreläsningar och seminarier. Lärandemål 2 är kopplat till muntliga redovisningar med tillhörande gruppdiskussioner, medan lärandemål 3 uppnås genom laborationer. Alla arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på seminarier, redovisningar och laborationer.
2. Cellodling 2,5 hp
Arbetsformerna för att uppnå lärandemålet består av föreläsningar och laborationer, vilka syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Närvaro är obligatorisk på laborationer.
Bedömningsformer
Kursen består av två delkurser.
1. Immunologi 5 hp
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 2 examineras genom muntliga presentationer samt deltagande i muntliga gruppdiskussioner. Lärandemål 3 examineras även genom laborationsuppgifter och muntlig redovisning. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
2. Cellodling 2,5 hp
Lärandemålet examineras som individuell muntlig tentamen i grupp. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Immunologi, 5 hp
Abbas, A K, Lichtman, A H. (2012). Basic Immunology, Functions and Disorders of the Immune System . Philadelphia: Saunders Elsevier, 336 s.
Utdelat arbetsmaterial i form av laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar.
2. Cellodling, 2,5 hp
Freshney R.I. (2010). Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications. Wiley - Blackwell ca 300 s av 796 s.
Utdelat arbetsmaterial i form av laborationshandledningar och vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.