Utbildningsplan hösten 2024
Utbildningsplan hösten 2024
Benämning
Receptarieprogrammet
Engelsk benämning
Receptarieprogram
Programkod
VGRPP
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2024-02-13
Fastställandedatum
2024-02-13
Gäller från
2024-09-02
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Programmet omfattar 180 hp och innehåller 19 kurser varav 2 är valbara. Valbara kurser är obligatoriska och kan bara utgöras av programkurser. De 2 valbara kurserna återfinns i programmets femte termin, RP151B och RP152B. Dessa kurser är valbara i meningen att man läser antingen den ena eller den andra d.v.s. alternativa kurser. Val av respektive alternativ kurs sker i slutet av termin 4. Plats på önskad alternativ kurs ombesörjes för samtliga studenter.
Utbildningens två första terminer innehåller basvetenskapliga kurser i kemi, mikrobiologi, cell och molekylärbiologi, anatomi, fysiologi, patologi, farmakologi och parallella delkurser i professionell utveckling. Terminerna tre och fyra fokuserar på sammanfattning och tillämpning av kemikunskaperna, patobiologisk bakgrund till farmakologiska verkningsmekanismer och behandling med läkemedel. Sjukdomar och behandling med läkemedel läses med veckovisa teman. Under termin tre behandlas också grundläggande och tillämpad kompetens om egenskaper hos olika beredningsformer och termin tre avslutas med en kurs i statistik. Termin fyra innehåller specifika farmaceutiska kurser baserat på profilen läkemedel i vården med fokus på läkemedelsomsättning i människokroppen och inledning till klinisk farmaci. Modeller och arbetssätt för att identifiera, lösa och förebygga läkemedelsrelaterade problem tränas först under verksamhetsförlagd utbildning i vården (klinisk farmaci) under termin 5 och senare på apotek under sista terminen, stort fokus läggs på egenvård och rådgivning. Sista terminen genomförs ett självständigt arbete samt verksamhetsförlagd utbildning på apotek där kunskaperna i egenvård och rådgivning på apotek tillämpas. Vissa kurser och kursmoment, särskilt vad gäller verksamhetsförlagd utbildning, är förlagda till andra orter inom regionen. Verksamhetsförlagd utbildning på apotek kan även ske på orter utanför regionen
Programmet leder till möjlighet för dubbel examen, generell kandidatexamen resp. yrkesexamen som receptarie. För kandidatexamen krävs att studenten fullgjort kursfordringar om 180 hp varav minst 90 hp inom huvudområdet inklusive ett självständigt examensarbete, inom respektive fördjupningsspår, omfattande minst 15 hp (fördjupningsnivå G2E). För yrkesexamen krävs att studenten genomgått samtliga obligatoriska kurser på programmet, totalt 180 hp, med godkända resultat innefattande ett självständigt examensarbete omfattande minst 15 hp (fördjupningsnivå G2E).
Undervisningen är huvudsakligen förlagd till Malmö. Vissa kurser och kursmoment, särskilt vad gäller VFU, är förlagda till andra orter främst inom regionen.
Examination
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan.
Examensbevis
Examensbevis utfärdas i enlighet med föreskrifterna i 6 kap. 9-11, 20 §§ Högskoleförordningen (1993:100) i dess lydelse 2023:83.
Innehåll
Termin 1, hösten 2024
Farmaci: Farmaceutisk kemi och laborativt arbete inklusive introduktion
RP111B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Anatomi och fysiologil
RP112B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Farmaci: Patologi och farmakologi I
RP113A, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2025
Cellbiologi och cellens kemi
RP121B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Mikrobiologi
RP122B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Cell- och molekylärbiologi
RP123B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2025
Farmaci: Patologi och farmakologi II
RP131B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Analytisk kemi
RP132B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Galenisk och fysikalisk kemi
RP133A, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Statistik
RP134A, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2026
Farmaci: Klinisk farmaci och samhällsfarmaci I
RP141B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Läkemedelskemi
RP142B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Farmakologi och farmakokinetik
RP143B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2026
Farmaci: Författningar, egenvård och rådgivning
RP153B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Klinisk farmaci och samhällsfarmaci II
RP151B, 7.5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Extemporetillverkning av läkemedel
RP152B, 7.5 hp (VALBAR)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Forskningsmetodik
RP154A, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Termin 6, våren 2027
Farmaci: Verksamhetsförlagd utbildning
RP161B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Farmaci: Examensarbete
RP162B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Farmaci
Till kursens startsida
Examensmål
Allmänna mål
Mål för utbildning på grundnivå
I högskolelagen (SFS 1992:1434, I kap 8 §) anges att:
”Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. (SFS 2009:1037).”
Mål för receptarieexamen enligt högskoleförordningen (1993:100)
För receptarieexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som receptarie.
Kunskap och förståelse
För receptarieexamen skall studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa kunskap om läkemedelsinformation, läkemedelsrådgivning och läkemedelsutvärdering för att därigenom bidra till en rationell och optimal läkemedelsanvändning,
- visa kännedom om utveckling, prövning och användning av läkemedel, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
- För receptarieexamen skall studenten
- visa förmåga att tillämpa vetenskaplig dokumentation samt söka, värdera och kritiskt tolka relevant information för att kunna analysera och lösa läkemedelsrelaterade problem,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
- visa förmåga att informera om och diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För receptarieexamen skall studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att verka inom såväl läkemedelsområdet som hälso- och sjukvårdsområdet med ett etiskt förhållningssätt och en helhetssyn på människan med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För receptarieexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Mål för kandidatexamen i farmaci, enligt högskoleförordningen (1993:100)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen i farmaci skall studenten
– visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripen kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen i farmaci skall studenten
– visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
– visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
– visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen i farmaci skall studenten
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Lokal profil
Receptarieprogrammet anordnas vid Fakulteten för hälsa och samhälle. Vid fakulteten finns en strävan mot att utveckla flervetenskapligt grundad utbildning och forskning som tar sig uttryck i samarbete över traditionella ämnes- och programgränser. Ambitionen är även att utveckla studentens interprofessionella kompetens, vilket innebär att varje student efter genomgången utbildning ska förstå betydelsen av, och kunna visa förmåga till, samarbete med andra professioner inom det människobehandlande området.
Receptarieprogrammet utgår från en naturvetenskaplig och humanistisk bas och syftar i huvudsak till att utbilda receptarier som kan identifiera, lösa och förebygga patienters och apotekskunders läkemedelsrelaterade problem på ett etiskt, professionellt, och effektivt sätt i samklang med sjukvårdens och samhällets behov.
Receptarieprogrammet vid Malmö universitet har en profil som fokuserar på läkemedelsrådgivning. För att kunna ge rådgivning om läkemedel behövs kunskaper om produkten (läkemedelsutveckling) och användningen hos patienten och i vården (klinisk farmaci). Behov av läkemedelsrådgivning finns på olika ställen i samhället såsom på apotek och i vården och innefattar egenvårdsrådgivning och rådgivning för att optimera patientens nytta av ordinerade läkemedel. Förutsättningen för denna profil är grundläggande kunskaper i kemi och biomedicin samt fysiologi och patologi. Dessutom krävs goda och ibland mycket goda kunskaper inom farmaciområdet inklusive farmakologi, farmakokinetik, farmakoterapi och läkemedelsteknologier liksom inom kommunikation, pedagogik, ledarskap och sjukvårdens processer inklusive klinisk farmaci.
Pedagogisk grundsyn
Utgångspunkten för undervisningen är att fortsatta studier, utvecklingsarbete, forskning och framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling. Det pedagogiska arbetet syftar till att studenten utvecklar denna förmåga genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsbildning.
Utbildningen syftar till en integration mellan kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska/metodologiska moment. Studierna syftar till att utgöra en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll och framtida utveckling. Utbildningens praktiska och metodologiska moment såväl som studenternas tidigare erfarenheter utgör en viktig grund för de teoretiska studierna.
Examen
Kandidatexamen, Receptarieexamen
Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort samtliga obligatoriska kurser på programmet, totalt 180 hp, inklusive ett självständigt examensarbete omfattande minst 15 hp (fördjupningsnivå G2E).
Yrkesexamen uppnås efter att studenten fullgjort samtliga obligatoriska kurser på programmet, totalt 180 hp, inklusive ett självständigt examensarbete omfattande minst 15 hp (fördjupningsnivå G2E).
För Receptarieexamen anges den engelska översättningen Degree of Bachelor of Science in Pharmacy. För Kandidatexamen med huvudområde farmaci anges den engelska översättningen Degree of Bachelor of Science with a Major in Pharmaceutical Science.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan.
För behörighet att utöva receptarieyrket krävs legitimation som efter ansökan utfärdas av Socialstyrelsen.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
Avveckling av utbildningsprogram
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.
Tillträde till efterföljande termin
Kurserna ska genomgås i den ordning de anges i kursöversikten. Det krävs att första delkursen inom RP111B (introduktionskursen), som omfattar 5 hp, eller motsvarande kunskaper, är avklarad innan tillträde till termin 2 medges. För tillträde till termin 3 krävs att de första 45 hp av utbildningen (RP111B, RP112B, RP113A samt RP121B) är godkända eller motsvarande kunskaper. För tillträde till termin 4 krävs godkänt resultat på samtliga kurser inom termin 1 och termin 2 (RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B), eller motsvarande. För tillträde till termin 5 krävs godkända resultat på samtliga kurser under termin 1-4 inom programmet (RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B, RP131B, RP132B, RP133A, RP134A, RP141B, RP142B, RP143B) eller motsvarande kunskaper. För att få genomföra den verksamhetsförlagda utbildningen, RP161B, under termin 6 krävs dessutom godkända resultat på kursen RP153B.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.