EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Utbildningsplan

Hösten 2026

Utbildningsplan hösten 2026

Benämning

Interaktionsdesign

Engelsk benämning

Interaction Design

Programkod

TGIDE

Omfattning

180 hp

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Inrättandedatum

2016-11-21

Fastställandedatum

2023-06-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Upplägg

Interaktionsdesign fokuserar på design av interaktiva produkter, tjänster, och miljöer. Genom konceptutveckling, prototyputveckling och utvärdering utvecklar studenterna mobil såväl som webb- och programbaserad interaktivitet. Det kan vara allt i från webbsidor till smarta kläder, från datorspel till interaktiva miljöer.

Interaktionsdesigners skapar på så vis användbar interaktiv nyttoorienterad design, men även expressiv design för nöje samt kritisk och estetisk orienterad design. Interaktionsdesign är ett område som har vuxit fram som svar på det digitala materialets egenskaper. Disciplinen lånar teori och metoder från traditionell design, informatik, samhällsvetenskap, humaniora och konst.

Det treåriga programmet i interaktionsdesign har starkt fokus på användarorienterad design av digitala artefakter. Grunden för utbildningen finns i den starka skandinaviska design-traditionen av att involvera användare i designprocesser vilket är eftertraktat i design- och teknikutvecklingsföretag världen över. Studenter tränas i att tänka kritiskt och att utmana nuvarande teknikutveckling som ett sätt att kreativt reflektera över möjligheterna för nya interaktionsformer.

Efter avslutade studier ska studenten vara väl förberedd för professionellt arbete inom interaktionsdesign eller för vidareutbildning inom området. Förutom som egenföretagare så arbetar interaktionsdesigners i företag, som konsulter eller på kulturella institutioner med bland annat webb- och underhållningsdesign, produktutveckling, mobila teknologier och användbarhet.

Innehåll

Termin 1, hösten 2026

Programming
KD402D, 7,5 hp (obligatorisk)
Kursen saknar huvudområde.
Interaction design: Making and Prototyping
KD415B, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign
Interaction Design: Graphical User Interfaces
KD401B, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign
Interaction Design: Methods I
KD400B, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign

Termin 2, våren 2027

Interaction Design: Methods II
KD400C, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign
Interaction Design: Research
KD416A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign

Termin 3, hösten 2027

Interaction Design: Tangible and Embodied Interaction
KD409A, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign
Interaction Design: Interactivity
KD414A, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign

Termin 4, våren 2028

Interaction Design in Society
KD418A, 15 hp (obligatorisk)
Kursen saknar huvudområde.
Interaction Design: Studio II
KD410C, 15 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign

Termin 5, hösten 2028

Elective semester, 30 credits.

Termin 6, våren 2029

Interaction Design: Research Methods in Interaction Design
KD412A, 7,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign
Interaction Design: Degree project
KD413A, 22,5 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Interaktionsdesign

Examensmål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad utbildning skall studenten:

Färdighet och förmåga

Efter avslutad utbildning skall studenten:

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad utbildning skall studenten:

Examen

Kandidatexamen med huvudområde interaktionsdesign.

Övrigt