Avancerad nivå
Kandidatexamen eller motsvarande, minst 90 hp i idrottsvetenskap, sport management, sport business, folkhälsovetenskap, hälsopedagogik, hälsopromotion, idrottspsykologi, fritidsvetenskap, ämneslärarutbildning med inriktning idrott och hälsa eller liknande.
Engelska 6/B eller motsvarande.
Programmet går på heltid och leder till en masterexamen i idrottsvetenskap efter att studenten fullgjort kursfordringar nedan.
Programmet syftar till att studenten utvecklar kompetenser som kan användas för att förstå och utveckla idrotten i sig och för att använda och kritiskt granska idrott, som en del av upplevelse-, fritids- och hälsosektorn och som en kraft till samhällsförändring. Stor vikt läggs vid en fördjupad förmåga att använda olika teorier och metoder för att förstå, analysera, förändra och använda idrott i riktning mot ett hållbart och jämlikt samhälle. I begreppet hållbart samhälle ingår såväl sociala som ekonomiska och miljömässiga perspektiv. Vidare syftar programmet till att ge såväl lokala som regionala, nationella och internationella perspektiv på idrott, idrottsvetenskap och ett hållbart samhälle. Urbana och innovativa lokala miljöer, med dess utmaningar och satsningar, används aktivt som levande exempel och case. Studenterna bidrar också aktivt med erfarenheter från olika länder och idrottskulturer. Utifrån dessa problematiserar studenterna den svenska och skandinaviska idrottskontexten.
Studenten ges genom programmet möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper, ett kritiskt förhållningssätt och förmåga att granska, utvärdera och utveckla idrotten och samhället som lämpar sig för ett brett spektrum av anställningar, företagande, entreprenörskap och forskning där idrotten och hälsa används t ex för att möta eller skapa förändringar och bidra till samhällsutvecklingen. Studenten arbetar för detta i nära dialog med aktörer utanför akademin.
Därtill förbereder utbildningen för forskarstudier. Utbildningen är nära knuten till den idrottsvetenskapliga forskningsmiljön på Malmö universitet och dess forskningsområden, främst inom samhällsvetenskapen, men också samarbetspartners inom såväl akademin som det omgivande samhället. Stor vikt läggs vid att på olika sätta belysa och arbeta med idrottsvetenskapens flervetenskapliga karaktär och idrottsvetarens position och möjligheter i samhället.
Programmet består av 120 högskolepoäng, obligatoriska kurser på avancerad nivå om 90 högskolepoäng, varav 90 hp inom huvudområdet, och valfria kurser om 30 högskolepoäng. De valfria kurserna ska vara relevanta för masterprogrammet (d v s för huvudområdet idrottsvetenskap). Valfria kurser kan väljas såväl vid Malmö universitet som vid andra högskolor och universitet i samråd med programansvarig.
Undervisningen bygger på såväl schemalagda moment i form av t ex föreläsningar och seminarier som självstudier. I programmet arbetar vi med en stor variation av pedagogiska former och material och använder bl a digitala kommunikationskanaler.
1 kap 9 § i Högskolelagen (1992:1434) ?
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Mål
Mål för masterexamen:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Självständigt arbete (examensarbete)
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.
(Högskoleförordningen 1993:100 Bilaga 2)
Masterexamen (two-year) med huvudområdet Idrottsvetenskap, 120 högskolepoäng
Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet.
Undervisningsspråk i de obligatoriska kurserna är engelska.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.