Avancerad nivå
Kandidatexamen inom utbildningsvetenskap eller humaniora och samhällsvetenskap, samt motsvarande engelska 6 (Sverige).
Alternativt
En yrkesexamen inom utbildning som motsvarar 180 hp, samt motsvarigheten till engelska 6 (Sverige).
Syftet med programmet är att erbjuda en utbildning för svenska och internationella studenter som vill fördjupa sitt kunnande i frågor om engelska och lärande. Det kan handla om fördjupning av en professionsutbildning, men också utgöra ett alternativ till en strikt yrkesexamen i språk.
Utbildningen består av 120 högskolepoäng. Den innehåller 90 högskolepoäng obligatoriska kurser på avancerad nivå, samt valfria kurser motsvarande 30 högskolepoäng på grundnivå eller avancerad nivå. Under termin ett och två ges obligatoriska kurser i en följd. Under programmets tredje eller fjärde termin läses valfria kurser inom humaniora eller samhällsvetenskap alternativt används tidigare lästa kurser som inte ingått i kandidatexamen inom masterexamen. Genom det utrymme som finns för valfria tematiska kurser har den enskilde studenten möjligheter att fördjupa sina kunskaper inom valda specialiseringar och att sätta en egen profil på sin utbildning.
Den inledande terminen ger studenterna en gemensam ingång trots deras olika disciplinära bakgrunder och ämnesmiljöer. Därtill ger kursen en samlad bild av forskningsmiljöns (Språk- och litteraturdidaktik) olika huvudspår. Språkutveckling och språkfärdighet i engelska ges en tydlig progression genom kurserna och en systematisk satsning på olika texttyper i tal och skrift. Det vetenskapliga förhållningssättet fördjupas, och studenterna vidareutvecklar sin förmåga att formulera problem, avgränsa stoff, söka, välja och kritiskt granska information, knyta resonemang till teorier samt förmågan att välja metoder med utgångspunkt från ämnesval. Vidare fördjupas förmågan att genomföra olika slags undersökningar, samla data, bearbeta och analysera data samt sammanställa och rapportera resultat. Studenten gör därtill, under termin tre eller fyra, ett mera omfattande självständigt arbete i form av ett examensarbete på 30 högskolepoäng.
Innehåll
Obligatoriska kurser inom programmet, 90 av 120 högskolepoäng (avancerad nivå)
- Termin 1:
Engelska och lärande: Litteratur och lärande, 7,5 hp
Engelska och lärande: Engelskans byggstenar, Ljud och ord, 7,5 hp
Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande, 7,5 hp
Engelska och lärande: Gröna kulturstudier och engelskundervisning, 7,5 hp - Termin 2
Engelska och lärande: Språkundervisning i teori och praktik I, 7,5 hp
Engelska och lärande: Språkundervisning i teori och praktik II, 7,5 hp
Engelska och lärande: Sociolingvistik, 7,5 hp
Engelska och lärande: Innehålls- och språkintegrerat lärande, 7,5 hp - Termin 3 (alternativt termin 4)
Engelska och lärande: Examensarbete, 30 hp
Dessutom tillkommer 30 högskolepoäng valfria kurser på grundnivå eller avancerad nivå inom humaniora eller samhällsvetenskap.
Ur Högskolelagen (1992:1434):
Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. Regeringen får dock besluta om undantag när det gäller konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. Lag (2009:1037).
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete. Lag (2006:173).
Ur Högskoleförordningen (1993:100):
Mål
Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Programmet leder till Masterexamen inom huvudområdet Engelska och lärande. Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom huvudområdet. I examen ingår 30 högskolepoäng valfria kurser på grundnivå eller avancerad nivå inom humaniora eller samhällsvetenskap.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Examensarbetet ska vara förberett för elektronisk publicering.