Utbildningsplan hösten 2017
Utbildningsplan hösten 2017
Benämning
Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet
Engelsk benämning
Social Pedagogical Work in the field of Disability
Programkod
SGSFU
Omfattning
180 hp
Inrättandedatum
2011-11-24
Fastställandedatum
2017-02-21
Gäller från
2017-08-28
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Behörighet
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Upplägg
Utbildningen bedrivs på helfart och leder till en kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap efter fullgjorda kursfordringar för terminerna 1-6.
Utbildningen syftar till att utveckla kompetens i socialpedagogiskt arbete med människor och deras nätverk för arbete inom olika verksamheter inom funktionshinderområdet. Utbildningens praktiska moment utförs i samarbete mellan student, undervisande lärare och studentens mentor och VFU-handledare (yrkesverksamma inom funktionshinderfältet). Mötet med personer med egna erfarenheter av funktionshinder utgör en viktig del i utbildningen.
Tillgodoräknande av kurser
Tillgodoräknande prövas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 12-14 §§.
För tillträde till efterföljande kurs
Kurserna skall genomgås i den ordning som anges i kursöversikten. För tillträde till andra studieåret krävs godkända kurser om minst 30 hp från första studieåret. För tillträde till tredje studieåret krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända. För tillträde till kurserna SF161B och SF162B krävs därutöver att kurserna SF142B och SF143B skall vara godkända.
Examination
Examination sker individuellt enligt beskrivning i respektive kursplan. Rätt till omtentamen Student som underkänts i tentamen för viss kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider. För student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Betyg
Som betyg används något av uttrycken Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 18-19 §§. Examens- och kursbevis Examens och kursbevis utfärdas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 9-11, 20 §§.
Innehåll
Termin 1, hösten 2017
Handikapp och rehabiliteringsvetenskap: Medicinska och sociala perspektiv på funktionshinder
SF111B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Välfärdssystemet och funktionshinder
SF112B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Termin 2, våren 2018
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Socialpsykologiska och etiska perspektiv
SF121B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Handikapp- och rehabiliteringvetenskap: Sociala teman i livsförloppet med funktionsnedsättning
SF122B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Termin 3, hösten 2018
Socialpedagogiskt arbete i ett individperspektiv
SF131B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Psykosociala perspektiv på god hälsa
SF132B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Handikapp och rehabiliteringsvetenskap: Funktionsnedsättningar, teknik och hjälpmedel
SF133B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Termin 4, våren 2019
Socialpedagogiskt arbete i ett verksamhetsperspektiv
SF141B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Forskningsmetodik I
SF142B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Fördjupningsarbete
SF143B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Termin 5, hösten 2019
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Samverkan, profession och funktionsnedsättning
SF151B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Verksamhetsförlagd utbildning
SF152B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Funktionshinderforskning och samhällsvetenskapliga teorier
SF153B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Termin 6, våren 2020
Forskningsmetodik II
SF161B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Examensarbete
SF162B, 15 hp (OBLIGATORISK)
Huvudområde: Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Till kursens startsida
Socialt entreprenörskap - Förändringsarbete i välfärdssektorn
SF163B, 7.5 hp (OBLIGATORISK)
Inget huvudområde
Till kursens startsida
Lärandemål
Mål för utbildning på grundnivå
I kap 8 § Högskolelagen (1992:1434) i dess lydelse 070101 Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas - förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, - förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och - beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att - söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, - följa kunskapsutvecklingen, och - utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Mål för kandidatexamen i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap Högskoleförordningen (1993:100)
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Övrigt
För kandidatexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Lokal profil
Utbildningen anordnas för att tillgodose nuvarande och framtida behov inom funktionshinderområdet. Den anordnas vid fakulteten för Hälsa och samhälle, ett av Malmö högskolas områden för utbildning och forskning. Vid fakulteten anordnas även program och kurser inom bland annat omvårdnad, biomedicin, kriminologi, sexologi, socialpsykiatri och socialt arbete. Vid Hälsa och samhälle finns en strävan mot att utveckla flervetenskapligt grundad utbildning och forskning som tar sig uttryck i samarbete över traditionella ämnes- och programgränser. Det finns också en uttalad ambition att utveckla studenternas interprofessionella kompetens, vilket innebär att varje student efter genomgången utbildning skall förstå betydelsen av, och kunna visa förmåga till, samarbete med andra professioner inom det människobehandlande området. För att bredda studenternas kompetens om funktionshinderområdet i en internationell kontext finns ett etablerat internationellt utbyte på delar av utbildningen. Likaså ges möjligheter att ansöka och utforma examensarbetet i form av minor field studies. Utbildningen bidrar till arbetsmarknadens behov av kompletterande kompetens inom funktionshinderområdet. Den kombinerar samhällsvetenskaplig och medicinsk kunskap. Syftet är att utveckla studenternas förmåga att med utgångspunkt i en analys av människors fysiska, psykiska och sociala hälsa bistå med pedagogiska insatser för enskilda individer med funktionshinder och professionella aktörer.
Pedagogisk grundsyn
Programmet är en yrkesinriktad högskoleutbildning som vilar på flervetenskaplig grund. Utbildningen syftar till en integration mellan kurser och kunskapsområden samt mellan teoretiska och praktiska moment. De teoretiska studierna utgör en förståelseram för det professionella arbetets villkor, innehåll, evidens och utveckling. Vidare syftar utbildningen till utveckling och integration av kunskap och självkännedom som grund för framtida yrkesverksamhet och forskning. Utgångspunkten för undervisningen är att såväl fortsatta studier som framtida yrkesverksamhet bygger på studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling samt förmåga att samla in, bearbeta och kritiskt granska texter och annan information. Studenten utvecklar dessa förmågor genom ett aktivt deltagande i och ansvarstagande för både sin egen och andra studenters kunskapsbildning. Undervisningsformerna syftar slutligen till att främja utvecklingen av självkännedom, empatisk förmåga och ett förhållningssätt som vilar på grundläggande etiska värderingar i det socialpedagogiska arbetet.
Personlig professionell utveckling (PPU)
Programmet förbereder för professionellt socialpedagogiskt arbete med människor med funktionsnedsättningar och deras anhöriga. Detta arbete kräver en kombination av teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och personlig mognad. Utbildningen ger en grund för den professionella kompetensen genom såväl teoretiska moment som moment som fokuserar studentens personliga professionella utveckling. Den professionella utvecklingen tränas i s. PPU grupper på samtliga terminer.
Examen
Kandidatexamen
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för kandidatexamen uppfyllda. Malmö högskola utfärdar examensbevis efter ansökan. I examensbeviset anges benämningen Kandidatexamen med huvudområde Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. I den engelska översättningen anges Degree of Bachelor of Science with a Major in Disability and Rehabilitation Science.
Övrigt
Undervisningsspråk: Svenska och engelska
För att tillgodose nuvarande och framtida behov inom funktionshinderområdet anordnar Malmö universitet en treårig kandidatutbildning för arbete inom olika verksamheter på funktionshinderområdet. Den syftar till att utveckla kompetens i socialpedagogiskt arbete med människor och deras nätverk.