Introduction to Programming in a Visual Environment
Kurskod
RC409U
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-09-08
Gällandedatum
2020-09-08
Behörighetskrav
Kursen riktar sig i första hand mot tekniklärare i grundskolans årskurs 4–9 och specialskolans årskurs 5–10, lärare i grundsärskolans årskurs 4–9 och lärare i kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå. Deltagaren ska vara verksam lärare, men det är inget krav på formell behörighet.
Kursen är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer i mån av plats.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla kunskaper i programmering för att kunna använda dessa kunskaper och färdigheter inom ramen för den egna undervisningen.
Innehåll
Programmering för att styra egna konstruktioner är en central del av kursen. I kursen behandlas grundläggande begrepp inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning, variabler och funktioner. I kursen ingår aktiviteter som syftar till att förstå, felsöka och utveckla programkod.
Kursen har tydlig didaktisk karaktär. Metoder för att arbeta med programmering och tillämpning av programmering i undervisningen diskuteras. Även programmeringens betydelse för samhället, etiska perspektiv samt koppling till skolans styrdokument diskuteras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
1. skapa enklare program i visuell miljö
2. läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra enklare program
3. utforma algoritmer för att lösa problem
4. använda programmering för att styra fysiska eller virtuella konstruktioner
5. identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg
6. kunna ge exempel på hur programmering kan introduceras för elever
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, praktiska övningar, workshops och diskussioner.
Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Bedömningsformer
Muntlig presentation (lärandemål 5 och 6).
Teknisk konstruktion och en digital presentation (lärandemål 1–4).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning (100 s)
Kjällander, Susanne, Selander, Staffan & Åkerfeldt, Anna (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i skolan. Stockholm: Liber (160 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering. I slutet av kursen utvärderar deltagarna kursen via en digital enkät som Skolverket ansvarar för. Skolverket sammanställer kursutvärderingen delger Lärosätet.