Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling
Engelsk benämning
Special Education Perspectives on Development and Learning
Kurskod
UV266G
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 och 4-6 samt i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 eller i gymnasieskolan
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande, utveckling och specialpedagogik. Vidare ska studenten fördjupa sin förmåga att problematisera samspelet mellan undervisningssituationer, lärares förhållningssätt och individens förutsättningar för lärande.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i undervisning och lärande ur specialpedagogiska perspektiv där bland annat hinder för lärande relateras till elevers olika behov i en skolkontext. Skolans specialpedagogiska uppdrag belyses med stöd i forskning, styrdokument och lagstiftning. Kursen behandlar pedagogiska utredningar och samverkan mellan olika aktörer och nivåer (individ-, grupp och organisation) inom skolans organisation.
Läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas. Kartläggning av elevers behov av extra anpassningar analyseras med stöd i lärande- och utvecklingsteorier.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera lärandemiljöer i relation till specialpedagogiska aspekter med stöd i lärande- och utvecklingsteorier inom undervisningsämnet
- redogöra för grunderna i pedagogiska utredningar
- värdera specialpedagogikens funktion i relation till den egna ämnesundervisningen
- diskutera förebyggande samverkansmodeller i syfte att skapa goda lärandemiljöer för samtliga elever
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier och arbete i grupp. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag (på campus och digitalt).
I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium som föregår inlämning av slutexaminationen.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål bedöms i form av ett paper.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Edfeldt, David; Karlsson, Annelie; Lindgren, Ann & Sjölund Anna (2019). Autism och ADHD i gymnasiet: tydliggörande pedagogik. Stockholm: Natur och Kultur. (203 s.)
Holmqvist, Mona (Red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. (Kap 5-10) Malmö: Gleerups. (85 s.)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola: Möte med det som inte anses LAGOM. 2.a uppl. Stockholm: Liber AB (176 s)
McMaster, Christopher (2015). “Where is _?” Culture and the process of change. International Journal of Whole Schooling (11)(1), 16-34.
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Roos, Helena (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (111 s)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk utredning och kartläggning: att analysera och bedöma elevers behov av särskilt stöd. 4: uppl. Malmö: Gleerups utbildning (160 s.)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Tillgänglig via internet.
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013). Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (242 s.)
Dessutom kan ytterligare artiklar, avhandlingar och aktuella styrdokument tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.