EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2022

Kursplan våren 2022

Benämning

Pedagogiska perspektiv på ledarskapets villkor och uppdrag, sociala relationer och konflikthantering

Engelsk benämning

Educational perspectives on leadership, social relations, and conflict management

Kurskod

UV255B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2022-01-17

Fastställandedatum

2021-12-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV253B Undervisningens organisation och praktik, pedagogik och didaktik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 eller grundskolans årskurs 4-6. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om centrala pedagogiska begrepp och perspektiv sociala relationer, ledarskap, och konflikthantering. Vidare syftar kursen till att utveckla studenternas kunskaper om förebyggande och motverkande åtgärder gällande diskriminering, jämställdhet och jämlikhet. Dessutom syftar kursen till att utveckla studenternas förmåga att diskutera och problematisera ledarskap, konflikthantering och sociala relationer utifrån skolans värdegrund samt relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Innehåll

I kursen bearbetas centrala pedagogiska begrepp och perspektiv inom ledarskap, sociala relationer och konflikthantering. Vidare bearbetas förebyggande och motverkande åtgärder gällande diskriminering, jämställdhet och jämlikhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. beskriva centrala pedagogiska begrepp och perspektiv inom ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
2. redogöra för förebyggande och motverkande åtgärder inom utbildning gällande diskriminering, jämställdhet och jämlikhet
Färdighet och förmåga
3. identifiera och diskutera ledarskap, konflikthantering och sociala relationer utifrån skolans värdegrund samt relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. kritiska granska och problematisera undervisningssituationer och pedagogiska verksamheter i relation till ledarskap, sociala relationer och konflikthantering.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.

Bedömningsformer

Ett tredelat prov som består av en individuell fallbeskrivning från en skolmiljö som beskriver en konfliktsituation där perspektiv på sociala relationer och ledarskap syns, en produktion av en gestaltning i grupp eller par kring konflikten följt av en diskussion som gruppen/paret ansvarar för; samt en skriftlig individuell reflektion, 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-4.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Barnkonventionen (2019). (tillgänglig via internet)
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja. (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. Natur & Kultur. (Kap 3 & 8 (44 s.))
Hakvoort, Ilse & Lundström, Agneta (2019). Pedagogiskt ledarskap. Med konflikter i fokus. Gleerups. (176 s.)
Hejlskov Elvén, Bo (2014). Beteendeproblem i skolan. Natur & Kultur. (159 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.), (2018). Att bli lärare. Liber. (Kap 1, 2, 7, 8, 31, 32, 33, 36, 37 (ca 100 s.))
Scho¨tt, Kristina (red.) (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Liber. (186 s.)
Skollag (2010:800). Regeringskansliet.
Skolverket (2019). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda - Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar.
(tillgänglig via internet) (128 s.)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och
fritidshemmet: Reviderad 2018. (2018).
Skolverket.
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Liber. (308 s.) Kan nås via Mau bibliotek sökning via Libris.
Thornberg, Robert (2020). Det sociala livet i skolan - Socialpsykologiska perspektiv. Liber. (439 s.)
Vetenskapliga artiklar kommer att tillkomma. Övrig mindre omfattande litteratur kan tillkomma.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov
baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.