Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Sociala relationer och värdegrundsarbete
Engelsk benämning
Social Relations and Values
Kurskod
UV254C
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-03
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV253C Lärande, utveckling och specialpedagogik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skolans värdegrund i relation till de grundläggande demokratiska och mänskliga rättigheterna. Kursen syftar också till att studenten utvecklar kunskaper om skolan som social mötesplats och kunskaper om kopplingen mellan teoretisk kunskap och relationsprocesser.
Innehåll
I kursen diskuteras sociala relationer med utgångspunkt i socialpsykologisk teoribildning, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap, sett i ljuset av skolans demokrati- och kunskapsuppdrag. Skolans verksamhet och värdegrund, med grundskolan alternativt gymnasieskolan i fokus, diskuteras ur såväl ett nationellt som internationellt perspektiv. Särskilt beaktas undervisning om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och kritiskt diskutera olika perspektiv på pedagogiskt ledarskap, konflikthantering och sociala relationer
- analysera och problematisera egna och andras undervisningssituationer med utgångspunkt i teoretiska perspektiv om pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering
- reflektera kring skolans värdegrund utifrån mänskliga rättigheter och barnkonventionen i relation till verksamheten
- reflektera över hur skolans värdegrund i gällande styrdokument kommer till uttryck i undervisning och skolverksamhet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, lärplattformar på nätet, grupparbete och individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett aktivt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Mål 1 och 2 examineras i form av en hemtentamen
Mål 3 och 4 examineras i form av en hemtentamen
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
• Dahlstedt, Magnus, Sandberg, Fredrik, Fejes, Andreas, Olson, Maria ( 2018) Dissonant futures: Occupational trajectories, gender and class in contemporary municipal adult education in Sweden. (2018). Journal of Education and Work, (1), 16. https://doi.org/10.1080/13639080.2017.1400661
• DO (2012) Lika rättigheter i skolan Tillgänglig via http://www.do.se/globalassets/stodmaterial/stod-lika-rattigheter-skolan.pdf (ca 65 s.)
• DO (2018) Aktiva åtgärder i förskolan och skolan — fyra steg och sju diskrimineringsgrunder. Tillgänglig via http://www.do.se/globalassets/stodmaterial/aktiva-atgarder-for-forskolan-och-skolan-tillganglig.pdf
• Fejes, Andreas (2019) Adult education and the fostering of asylum seekers as “full” citizens. (2019). International Review of Education, (2), 233. https://doi.org/10.1007/s11159-019-09769-2
• Kumashiro Kevin (2000) ‘Toward a Theory of Anti-Oppressive Education’ Review of Educational Research. 70(1), s. 25-53
• Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: grundbok för lärare. Stockholm: Natur & kultur. kap. 12-14.
• Nordström-Lytz, Rita (2017) ”Relationell pedagogik som närvaro”. Pedagogisk Forskning i Sverige, årg 22, nr 3-4, s. 184-197
• Quennerstedt, Ann (2015) Mänskliga rättigheter som värdefundament, kunskapsobjekt och inflytande: en läroplansanalys. Utbildning och Demokrati, Vol. 24, nr 1, s. 5-27
• Normkritisk pedagogik : perspektiv, utmaningar och möjligheter. (red.) Lotta Björkman, Janne Bromseth. Lund : Studentlitteratur
• Skolverket (2014) Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar. Stockholm: Fritzes förlag (110 sid) Tillgänglig via https://www.skolverket.se/sitevision/proxy/publikationer/svid12_5dfee44715d35a5cdfa2899/55935574/wtpub/ws/skolbok/wpubext/trycksak/Blob/pdf3375.pdf?k=3375
• UNICEF 2009. Barnkonventionen. 60 sid. Tillgänglig via https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen
Ytterligare en valfri skönlitterär bok, en av kurslärarna vald aktuell avhandling liksom vetenskapliga artiklar tillkommer. Ca. 600 sidor.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).