EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2013

Kursplan hösten 2013

Benämning

Forskning, utveckling och utvärdering

Engelsk benämning

Research, Development and Evaluation

Kurskod

UV214B

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2011-09-01

Fastställandedatum

2010-12-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskap om teoribildning inom det utbildningsvetenskapliga området och sin kompetens i forskningsmetodik med relevans för skola och fritidshem. Studenterna ska vidare utveckla sin förmåga att identifiera frågor och problem i den pedagogiska verksamheten. Därutöver ska studenterna utveckla sin kunskap om systematiskt kvalitetsarbete i skola och fritidshem.

Innehåll

Ett fokus i kursen är teoribildning på en grundläggande nivå och olika metodiska angreppssätt inom det utbildningsvetenskapliga området samt grunderna för deskriptiv statistik och forskningsprocessens olika steg. Ett annat fokus är systematiskt kvalitetsarbete och utvärdering där partnerskolans verksamhet är en konkret utgångspunkt och skolinspektionens rapporter en annan.
Undervisningsaktiviteterna består i att studenterna resonerar om teoribildningar, metodiska angreppssätt samt forskningsprocessens olika delar utifrån texter såsom examensarbeten. Forskningsprocessens olika faser behandlas genom att forskningsmetodiska överväganden relateras till vetenskapsteoretiska frågor. Studenterna ges möjlighet att utifrån givna frågeställningar pröva olika metodiska tillämpningar. Studenterna tränar sig också i att formulera forskningsbara frågor samt att diskutera och problematisera olika metodiska angreppssätt samt att självständigt söka och värdera källor.
Inom kursens ram bekantar sig studenterna med olika modeller för pedagogiskt kvalitetsarbete. Studenterna diskuterar och jämför olika partnerskolors sätt att organisera, utvärdera och utveckla barns/elevers lek, lärande och utveckling särskilt beaktas ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna redogöra för teoribildning och metodiska angreppssätt inom det utbildningsvetenskapliga området
  • kunna redogöra för grunderna för deskriptiv statistik och resonera om vilka slutsatser som är möjliga att dra av denna statistik
  • utifrån en vetenskaplig text inom det utbildningsvetenskapliga området kunna redogöra för forskningsprocessens olika delar i form av frågeställning, källor, metod och resultat
  • kunna formulera en relevant forskningsbar fråga inom det utbildningsvetenskapliga området samt i relation till den valda frågeställningen diskutera olika metodiska angreppssätt
  • kunna sammanställa och motivera en källförteckning över, för den valda frågan, relevant forskning
  • utifrån ett systematiskt kvalitetsarbetesperspektiv kunna redogöra för hur barns/elevers lek, lärande och utveckling organiseras, utvärderas och vidareutvecklas på partnerskolan med särskilt beaktande av ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.

Bedömningsformer

Kursen examineras på följande sätt:
a) Vid ett seminarium bedöms studentens förmåga att på ett grundläggande plan redogöra för teoribildning och metodiska angreppssätt inom det utbildningsvetenskapliga området och att resonera om vilka generella slutsatser som är möjliga att dra. I seminariet bedöms också studentens förmåga i att utifrån en vetenskaplig text inom det utbildnings-vetenskapliga området kunna redogöra för forskningsprocessens olika delar i form av frågeställning, källor, metod och resultat.
b) I en text formulerar studenten en relevant forskningsbar fråga inom det utbildningsvetenskapliga fältet och diskuterar olika metodiska angreppssätt samt sammanställer en källförteckning i vilken den, för den valda frågan, relevant forskning värderas.
c) Genom ett individuellt, skriftligt arbete redogör studenten för hur verksamheten med barns/elevers lek, lärande och utveckling organiseras och utvärderas på partnerskolan och hur den kan vidareutvecklas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Haglund, Björn(2004) Traditioner i möte. En kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samling i skolan. Doktorsavhandling Göteborgs universitet. (250 s)
Hedlin, Maria, (2006) Jämställdhet: en del av skolans värdegrund. Stockholm. Liber. (180 s)
Larsen, Ann Kristin (2009). Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups. (124 s)
Skolverket. Kvalitetsarbete i praktiken. Skolverkets webbaserade processinstrument för kvalitetsutvecklingsarbete. Kan fritt nyttjas via skolverkets hemsida/ (40 s)
Skolverket (2000). Att samla in och bearbeta data. Kan fritt nerladdas från skolverkets hemsida/ (30 s)
Skolverket (2003). Att granska och förbättra kvalitet. Kan fritt nerladdas från skolverkets hemsida/ (25 s)
Skolverket (2010). Kvalitet i fritidshem. Kan fritt nerladdas från skolverkets hemsida/ (ca 100 s)
Thurén, Torsten (2007, 2 uppl). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber AB. (184 s)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (17 s) http://www.vr.se/download/18.668745410b37070528800029/HS%5B1%5D.pdf
Tillkommer valbar vetenskaplig text.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.