Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Specialpedagogik i förskola
Engelsk benämning
Special Education in Preeschool
Kurskod
UV207A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-10-04
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV206A Omsorg, sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om specialpedagogik i förskola och få kännedom om förskollärarens ansvar gällande skapande av flerstämmiga lärmiljöer.
Innehåll
Kursens huvudteman omfattar barns utbildning och lärande, välbefinnande och utveckling utifrån specialpedagogiska perspektiv. Förskolans specialpedagogiska uppdrag, verksamhet och ansvar analyseras i dess olika delar samt diskuteras utifrån hur de kan kombineras på sätt som gynnar barn på inkluderande och likvärdiga vis. I kursen belyses samverkan och samarbete mellan olika aktörer i och för en förskola för alla. Normer och kategoriseringar av barn problematiseras. Vidare behandlas teoretiska begrepp och perspektiv samt aktuell forskning inom specialpedagogik i förskola.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. formulera och diskutera en för förskolan relevant frågeställning utifrån olika specialpedagogiska perspektiv
2. redogöra för och diskutera hur barns utbildning och lärande, välbefinnande och utveckling påverkas av normer, levnadsvillkor, interaktioner och relationer
3. planera och genomföra en flerstämmig, inkluderande undervisningssituation som tar hänsyn till barns olikheter samt rätt till stöd och utmaningar
4. upprätta en handlingsplan beträffande förskolans ansvar och uppdrag på individ-, grupp- och organisationsnivå
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, kamratrespons, grupparbete och individuella, muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltning (Performance), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
Prov 2: Skriftlig rapport (Written Report), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Kurslitteratur
von Ahlefeldt Nisser, Desirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Studentlitteratur: Lund (128 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), Relationell specialpedagogik: I teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende. Stockholm: Gothia Fortbildning (s 223)
Gäreskog, Petra (2020). Jurisdiktion och arbetsfördelning: Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan. Lic.-avh. Uppsala: Uppsala universitet (90s) (tillgänglig på internet)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd: Viktigare än diagnos. Stockholm: Natur & Kultur (135 s)
Lutz, Kristian (2021). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Olsson, Staffan (2019). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (valda delar ur kap 3 samt kap 4) (80 s)
Palla, Linda (2021). Specialpedagogik i förskola: Grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar. Lund: Studentlitteratur (288 s)
Palla, Linda (2021). När barn blir till problem och belastning i svensk förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge. Pedagogisk forskning i Sverige (20 s) (tillgänglig på internet)
Persson, Sven (2015). En likvärdig förskola för alla barn: innebörder och indikatorer. Vetenskapsrådet (s. 10-47) (37 s) (tillgänglig på internet)
Vallberg Roth, Ann-Christine & Palla, Linda (2020). Didaktisk (o)takt i förskolan – Exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didaktik. Lund: Studentlitteratur AB (192 s)
Valbar litteratur tillkommer. Utöver angiven litteratur söker studenten forskningsbaserad litteratur utifrån vald inriktning på examinationsuppgifter.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).