Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Specialpedagogik i förskola
Engelsk benämning
Special Education in Preeschool
Kurskod
UV207A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-12-01
Gäller från
2021-02-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV206A Omsorg, sociala relationer och ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om specialpedagogik och få kännedom om förskollärarens ansvar gällande skapande av inkluderande lärmiljöer.
Innehåll
Kursens huvudteman är barns hälsa, utveckling och lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. I kursen analyseras den specialpedagogiska verksamhetens olika förutsättningar samt diskuteras hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla barn i en inkluderande förskola. I kursen problematiseras också kategoriseringar av barn samt centrala begrepp och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Frågor om samverkan mellan aktörer på olika nivåer belyses genom att studenten granskar, utformar och ger andra studenter respons på förslag till stödinsatser med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, utredningar, forskning, teori och styrdokument.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och formulera ett verksamhetsnära dilemma med hjälp av aktuell specialpedagogisk forskning
2. redogöra för och diskutera hur barns hälsa, utveckling och lärande påverkas av normer, levnadsvillkor och sociala relationer
3. redogöra för specialpedagogiska utmaningar i förskola utifrån förskollärarens ansvar och uppdrag att verka för inkluderande och likvärdiga möjligheter för alla barn
4. planera en inkluderande pedagogisk undervisningssituation som tar hänsyn till barns varierade behov av stöd och utmaningar
5. upprätta en handlingsplan beträffande förskolans ansvar och uppdrag på individ-, grupp- och organisationsnivå
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, seminarier, kamratrespons, grupparbete och individuella, muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Basis), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1-2.
Prov 2: Skriftlig rapport med muntlig presentation (Written Report with Oral Presentation), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 3-5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahlberg, Ann (2013). Specialpedagogik i ideologi, teori och praktik – att bygga broar. Stockholm: Liber (178 s)
Aspelin, Jonas (2013). Vad är relationell pedagogik? I: Jonas Aspelin (red.), Relationell specialpedagogik: I teori och praktik. Kristianstad: Kristianstad University Press (s. 179-189) (tillgänglig på internet) (10 s)
Edfelt, David (2019). Utmaningar i förskolan: att förebygga problemskapande beteende Stockholm: Gothia Fortbildning (s 223)
Grahn-Farley, Maria (2020).?Att förstå Barnkonventionen: en överblick. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (61 s)
Kristoffersen, Ann Elise & Simonsen, Eva (2014). Teacher-assigned literacy events in a bimodal, bilingual preschool with deaf and hearing children, Journal of Early Childhood Literacy, 14, 1, pp. 80-104 (tillgänglig på internet) (24 s)
Lutz, Kristian (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber (126 s)
Nilholm, Claes (2020). Perspektiv på specialpedagogik. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur (148 s)
Olsson, Staffan (2011). Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (valda delar ur kap 3 samt kap 4) (80 s)
Palla, Linda (2011). Med blicken på barnet: Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik. Malmö: Malmö högskola (tillgänglig på internet) (184 s)
Palla, Linda (2018). Individcentrerad prestation och måluppfyllelse i förskolan? Om åtgärdsprogram som examinerande dokument. Pedagogisk forskning i Sverige, 23(1-2), 89-106 (tillgänglig på internet) (18 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine & Palla, Linda (2020).?Didaktisk (o)takt i förskolan – Exempel med didaktiskt ledarskap, didaktiska nätverk och specialpedagogisk didaktik. Lund: Studentlitteratur AB (192 s)
Åmot, Ingvild (2012). Etikk i praksis. Barn med samspillsvansker og medvirkning i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning, 5(18) 2012, s. 1-11 (tillgänglig på internet) (11 s)
Valbar litteratur tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).