Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Benämning

Omsorg, sociala relationer och ledarskap

Engelsk benämning

Care, Social relations and Leadership

Kurskod

UV206A

Omfattning

12 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-05-16

Gäller från

2023-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Syftet är att studenten ska utveckla kunskaper om pedagogiskt ledarskap som bygger på ett omsorgsetiskt förhållningssätt.

Innehåll

Inom kursen studeras omsorg, sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Vi resonerar om normer och förväntningar på det delade ansvaret för barns omsorg och fostran. Under kursens gång identifieras etiska dilemman som förskolläraren kan ställas inför i sitt uppdrag. Den omsorgsetiska teorin används sedan för att förstå och tolka förskollärarens ledarskap i relation till dessa dilemman. Tillsammans resonerar vi om, och värderar, tänkbara lösningar utifrån olika aktörers perspektiv

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. kommunicera etiska dilemman som kan uppstå i förskola
2. diskutera vad ett omsorgsetiskt ledarskap i förskolan kan innebära
3. värdera olika tänkbara lösningar på etiska dilemman utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv
4. resonera om sociala relationer i förskolan med betoning på normer gällande det delade ansvaret för barns omsorg

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Gestaltning (Performance), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2. (Betygsskala U/G)
Prov 2: Muntlig examination med skriftligt underlag (Oral Exam with Written Basis), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4. (Betygsskala U/G/VG)
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64s.) (tillgänglig på internet)
Colnerud, Gunnel (2006). Nel Noddings och omsorgsetiken. Utbildning & Demokrati 15(1), 33-41 (8 s.) (tillgänglig på internet)
Noddings, Nel (2015). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap. 12) (22 s.)
Noddings, Nel (2012). Language of care ethics. Knowledge Quest, 40(4), 52-56 (5 s.) (tillgänglig på internet)
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (2021). Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s.)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (281 s.)
Riddersporre, Bim & Stier, Jonas (2021). Förskollärarens pedagogiska ledarskap. Lund: Studentlitteratur AB. (136 s.)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red.) (2013). Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (kapitel 6 och 10, ca 40 s)
Litteratur kopplad till olika teman i Prov 2 tillkommer.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).