Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Benämning

Utveckling, lärande och specialpedagogik

Engelsk benämning

Development, learning and special education

Kurskod

UV202D

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för yrkeslärarprogrammet

Fastställandedatum

2020-04-27

Gäller från

2021-01-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV204D Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning (genomgången)

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

GXX

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i yrkeslärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten , ska utveckla grundläggande kunskaper om utveckling, lärande och specialpedagogik med fokus på gymnasieskolans och vuxenutbildningens yrkesprogram. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin förmåga att analysera och utveckla lärandesituationer som gynnar alla elever oberoende av förutsättningar och levnadsvillkor

Innehåll

Kursens huvudteman är lärande och utveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv. Studenten analyserar olika perspektiv på lärande utifrån lärande- och utvecklingsteorier samt ger exempel på hur dessa kan kombineras på ett sätt som gynnar alla elever oavsett förutsättningar och villkor. Studenten problematiserar kategoriseringar av elever i svårigheter samt begrepp, fenomen och aktuell forskning rörande normalitet och avvikelse. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter, matematiksvårigheter och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behandlas och problematiseras utifrån såväl kognitiva som sociokulturella perspektiv. Dessutom diskuteras och exemplifieras hur utvecklande lärandemiljöer kan utformas för elever som har svenska som sitt första eller sitt andra språk. Frågor om samverkan på olika nivåer belyses genom att studenten granskar, utformar och ger varandra respons på pedagogisk utredning med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, verksamhetsförlagd utbildning, utredningar, forskning och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, lärplattformar på nätet, grupparbete och individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett aktivt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Seminarium med muntlig presentation samt ett paper (Seminar with Paper and Oral Presentation), 4 hp
I detta prov bedöms lärandemål
1 och 2
Prov 2: En pedagogisk utredning (paper) och muntlig presentation (Educational Inquiry, (Paper) and oral presentation 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål
3 och 4
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på båda proven.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Gustavsson, Bernt (red.) (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur. (223 sidor)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Hugo, Martin (2011) Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 sidor)
Illeris, Knud (2007). Lärande. Lund: Studentlitteratur. (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli - finns det? Aktuell forskning om svårigheter att förstå och använda tal. Göteborg: nationellt centrum för matematikutbildning. (88 sidor)
(Tillgänglig via internet)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.)(2017). Lärande skola bildning – grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar som väljs i samråd med examinator)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 sidor) ( valda delar som väljs i samråd med examinator)
Runström Nilsson, Petra (2019). Pedagogisk kartläggning 4:e uppl: Att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. Malmö: Gleruups (133 sidor)
Skolverket. (2014). Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram ( 80 sidor)
(Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2017) Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket
Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen - Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd.
(62 sidor)(Tillgänglig via internet)
Skolverket. (2012). Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. (147 sidor).
(Tillgänglig via internet)
Säljö, Roger & Hjörne, Eva. (2013) Att platsa i en skola för alla. Lund: Studentlitteratur AB (240 sidor)
Dessutom tillkommer artiklar, avhandlingar och skönlitteratur samt aktuella styrdokument.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).