EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2020

Kursplan hösten 2020

Benämning

Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare II

Engelsk benämning

Dental Science: Complementary Programme for Dentists II

Kurskod

TV651A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Odontologiska fakulteten

Gäller från

2017-07-01

Fastställandedatum

2017-04-10

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Den studerande skall vara godkänd i samtliga praktiska moment på ”Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare I” (TV650A).

Huvudområde

Odontologi

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att ge fördjupad kunskap och färdigheter inom behandling av förekommande odontologiska sjukdomstillstånd

Innehåll

Kursens främsta fokus är klinisk färdighetsträning som sker som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med kliniker i regionen. Verksamhetsförlagd utbildning erbjuder studenten erfarenhet av en kliniks verksamhet samt övning i att självständigt diagnosticera och behandla patienter med varierande behandlingsbehov inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården.
I tillägg ordnas kompletterande seminarier på fakulteten som bygger på de erfarenheter, fall och situationer, som studenterna uppmärksammar och kommer i kontakt med under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
  • visa fördjupad kunskap om förekommande odontologiska sjukdomstillstånd, deras orsaker och förlopp samt hur de diagnosticeras och behandlas
  • visa kunskap om hur odontologiska sjukdomstillstånd påverkar och påverkas av allmänhälsotillstånd
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
  • tillämpa relevanta lagar och förordningar som reglerar tandläkares yrkesutövning
  • planera och genomföra tandhälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser på individuell patientnivå och för grupper av patienter
  • visa förmåga att självständigt diagnosticera och behandla odontologiska sjukdomstillstånd hos patienter i olika åldrar och med olika behov
  • visa fördjupad förmåga att planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete
  • visa förmåga att utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring
  • visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med samtliga personalgrupper inom tandvården, liksom med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
  • visa empatisk förmåga
  • visa förmåga att arbeta i team
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens

Arbetsformer

Följande arbetsformer ingår i utbildningen: basgruppsträffar, självstudier, föreläsningar, seminarier, laborationer, prekliniska och kliniska moment.
Basgruppsträff
Odontologiska ämnen bearbetas utifrån patientfall som illustrerar en eller flera problemställningar. Utbildningsplanen har en tematisk struktur baserad på orala tillstånd som är vanliga i befolkningen. I dessa tillstånd integreras basvetenskaper som t ex biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap och annan generell kunskap som är angelägna i ett tandvårdssammanhang. En basgrupp utgörs av tio studerande. Basgruppen träffas en till två gånger i veckan, tre till fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade så till vida att innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Ämnesspecialister finns med för att förtydliga aktuellt ämnes bredd och djup samt ge en helhetsbild.
Kliniska moment
Klinisk färdighetsträning sker som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med kliniker i regionen.
Självstudier
En del av studieveckan är avsatt för självstudier.
  • Arbetsformerna ska utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål och ska stödja studentens lärande för nå lärandemålen.
  • Arbetsformerna anges så att det för studenten klargörs vilka resurser för lärande som finns tillgängliga och vilka moment som kräver obligatorisk närvaro.
  • Obligatorisk närvaro kan endast krävas när deltagande är en förutsättning för att la¨randema°len ska kunna uppnås.

Bedömningsformer

En examinationsgrupp, som utses av utbildningsnämnden, ansvarar för planering och genomförande av examinationer. En kursmålsrelaterad avslutande examination sker vid slutet av kursen. Examinationen består av redovisning av patientfall från den verksamhetsförlagda utbildningen. Som betyg förekommer godkänd och underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov. Den studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. Första tillfället äger rum i december. Vid eventuellt underkänt resultat sker planering av fortsatta examinationstillfällen, och eventuella kompletterande utbildningsinsatser, i samråd med studenten.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i lärandeaktiviteterna under kursen, godkänd prestation under verksamhetsförlagd utbildning samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Om den studerande inte är godkänd för tillträde till examination kan den studerande efter ansökan ges möjlighet att gå om kursen antingen avseende aktuellt underkänt moment eller i dess helhet. Student som underkänts får lov att gå om momentet/kursen en gång i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap § 21.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Studenten förväntas söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand i enlighet med en problembaserad pedagogik.

Kursvärdering

Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.