Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Laboratoriet i vårdprocessen
Engelsk benämning
The Laboratory in the Healthcare Process
Kurskod
TV225A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2021-06-03
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Den studerande ska ha deltagit i undervisningen på terminskurs 4 samt vara godkänd på terminskurs 3.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen
Innehåll
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens utveckling som tandtekniker med ett förhållningssätt som innebär att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Terminskurserna 4 (TV224A) och 5 (TV225A) är upplagda som ett praktikstudieår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt med god prognos och utan oönskade bieffekter efter ett sjukdomsförlopp har därmed studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikstudieåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett eller flera tandtekniska laboratorier och/eller i motsvarande/angränsande/tandtekniska verksamheter. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall och därtill hörande kursmål ska studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet, dels inom vårdteamet. Särskild vikt ska läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Som en lärandeaktivitet utifrån kursmålen ansvarar studenten för att ordna praktikplats/-er under praktikstudieperioden. Kostnader för resor i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen kan tillkomma. Varje terminskurs omfattar 20 veckor med 32 timmars praktik per vecka.
Under praktikstudieåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter, ofta i form av fall, som studenten arbetar med varje vecka och som lämnas in. Fallen avslutas ofta med ett seminarium, som studenterna till stor del själva ansvarar för, där studenten aktivt deltar genom presentation och diskussion. Studenten medverkar även vid föreläsningar/efterläsningar på fakulteten även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikstudieåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster
- syntetisera de artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer
- förklara mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- syntetisera sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur produkter och material påverkar allmänhälsan, munhälsan och miljön
- redogöra för användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter
- analysera hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner
- visa kunskap om terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga kunskap i ett globalt perspektiv
- analysera och utvärdera de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper
- förklara den orala hälsan i relation till människans ålder och de speciella krav detta ställer på tandvården
- beskriva de samhälleliga förutsättningar som finns för tandteknisk verksamhet och tandvårdens övergripande organisationsstruktur.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt tillämpa utmaningsbaserat lärande och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska
- arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt funktionellt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik
- tillämpa klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och planera sitt arbete därefter
- analysera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt syntetisera detta vid framställning av protetiska konstruktioner
- hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat
- med begränsad handledning planera för, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg
- söka, värdera och analysera vetenskaplig information som huvudsaklig kunskapsbas för kursen samt analysera nuläget och identifiera kunskapsluckor inom ett avgränsat område
- värdera och skriftligt och muntligt kommunicera nationella och internationella vetenskapliga arbeten med korrekt använda termer och ett för uppgiften lämpligt språkbruk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa strävan att nå en hög kvalitet på den egna insatsen och att utvärdera denna adekvat
- visa ett kritiskt analyserande förhållhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt ha tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa
- ta ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- ta ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet
- visa förståelse för den patientbehandling studenten deltar i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt ta ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång
- ta ansvar för att göra sitt bästa med anvisade medel för att bidra till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- ansvara för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder
- visa förståelse för betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt
- visa insikt om individens ansvar för hur kunskap används.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratorium, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet/ Verksamhetsförlagd utbildning
Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt.
Föreläsningar och efterläsningar
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper eller individuellt och som kompletteras med seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Studenten ska vara väl förberedd och påläst inför seminarierna och delta aktivt. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen och tider för dessa är angivna i kursschemat. Litteraturförslag framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Formativ och summativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen och godkänt genomförande och sammanställning av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt ska framgå i loggboken. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande.
Kursen omfattar två provmoment:
- Praktiska moment (15 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i seminarier, workshop och praktiska moment under VFU. Bedömningen görs utifrån angivna egenbedömningskriterier för respektive moment. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning, kamratbedömning och via loggbok. Om ett moment blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Slutlig bedömning för godkännande görs vid kursens slut
- Summativ bedömning (15 hp) skriftlig och muntlig examination (målrelaterad formativ och summativ bedömning) sker under och i slutet av kursen.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. För betyget G på kursen måste alla provmoment vara godkända.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Vetenskapliga artiklar tillkommer under kursen utifrån studenternas formulerade frågeställningar och litteratursökningar.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.