Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Teamsamverkan och kommunikation
Engelsk benämning
Team Work and Communication
Kurskod
TV204A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2018-03-22
Gäller från
2019-01-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: TV202A Odontologisk teknologi i oral rehabilitering (godkänd) TV203A Oral rehabilitering och processteknologi (godkänd)
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 2 (TV202A) och terminskurs 3 (TV203A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande för praktikåret gemensamma mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurserna 4 (TV204A) och 5 (TV205A)är upplagda som ett praktikstudieår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikstudieåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett tandtekniskt laboratorium. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall skall studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet och dels inom vårdteamet. Särskild vikt skall läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Kostnader för resor i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen kan tillkomma. Under praktikstudieåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter som lämnas veckovis, ofta i form av fall. Studenten genomför även seminarier och medverkar vid föreläsningar/efterläsningar på fakulteten även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikstudieåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna bedöma bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster.
- kunna analysera samt redogöra ingående för vilka artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer.
- ha kunskap om mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas.
- ha kunskap om klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och planera sitt arbete därefter.
- ha fördjupade kunskaper om sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet.
- visa kännedom om användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter samt ha kunskap om och kunna redogöra för hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner.
- ha kunskap om terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga kunskap i ett globalt perspektiv.
- kunna analysera och utvärdera de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
- visa kunskap om den orala hälsan i relation till människans ålder och de speciella krav det ställer på tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att tillämpa problembaserat lärande med ökat egenansvar och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen.
- visa förståelse för och förmåga att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
- kunna analysera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa sig kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat.
- visa sig under handledning kunna planera för, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg.
- kunna skriftligt och muntligt kommunicera nationella och internationella vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärderat denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa förståelse för vikten av att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet.
- visa förståelse den patientbehandling de är en del i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visa ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång.
- visa sig vilja göra sitt bästa för att med tillgängliga medel hantera tekniker och material så att de bidrar till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd.
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder.
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet/ Verksamhetsförlagd utbildning
Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt.
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av 6 till 10 studenter och en tutor. PBL är den grundläggande arbetsformen. Man utgår ifrån fall eller problem. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas en till två gånger i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
- fortlöpande utvärdering (formativ bedömning), t.ex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både i litteraturseminarium och praktisk färdighetsträning under VFU.
- skriftlig och muntlig examination. (målrelaterad formativ och summativ bedömning) under och i slutet av kursen.
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.
Kursvärdering
Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Kursansvarig återkopplar till medarbetare och examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar kursansvarig genomfört med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursutvärderingar finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida.
I tillägg sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinations-ansvarig tillsammans med hela studentgruppen(kursen).
Övrigt
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
- arbeta med problemlösning
- ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
- ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
- ge och ta återkoppling