Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Odontologisk teknologi i oral rehabilitering
Engelsk benämning
Odontological technology in oral rehabilitation
Kurskod
TV202A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2007-02-26
Gäller från
2007-07-01
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på TV201A (eller motsvarande).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurs 2 är uppbyggd kring temat ”Odontologisk teknologi i oral rehabilitering” och är indelad i 4 integrerade delmoment; ortodonti, materiallära, fastsittande protetik och avtagbar protetik. Oral rehabilitering med fasta och avtagbara proteser förutsätter ett väl fungerande samspel mellan tandvårdens olika yrkesgrupper. Med en långtgående specialisering som följd av att nya kunskapsområden införlivats i tandvården har tandteknikerns roll som teknologiresurs förstärkts vilket i sin tur skapat ett behov av mer djupgående materialkunskaper och kunskaper i processteknologi än tidigare. Samtidigt har behovet av inbördes förståelse mellan de olika yrkesgrupperna blivit allt tydligare.
För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs ingående kunskaper om så väl detaljer som helhetsbild. Detta innefattar allt ifrån lärorna om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten. Förutom fördjupade kunskapsmål i dessa ämnen införlivas under terminskurs 2 även kursdelmomenten ortodonti och avtagbar protetik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- förstå Tandvårdshögskolans fyra grundprinciper avseende helhetssyn, teamarbete, oral hälsa och självstyrd inlärning.
- behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska.
- kunna identifiera såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet.
- kunna förklara betydelsen av munhålans barriärfunktion och hur den kan upprätthållas.
- kunna beskriva munhålans normalanatomi.
- ha kunskap om och kunna beskriva den partiellt- och totalt tandlösa munhålans anatomi.
- ha kunskap om och kunna beskriva huvud/hals regionens anatomi och fysiologi.
- kunna beskriva mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner.
- förstå och kunna beskriva artikulatorns funktion och användning.
- vara orienterad om tändernas utveckling och frambrott.
- vara orienterad om käkarnas normala tillväxtmönster.
- vara orienterad om bettutvecklingen.
- vara orienterad om vanligt förekommande bettanomalier.
- ha kunskap om ortodontisk behandling med avtagbar tandställning.
- förstå och kunna beskriva klinisk- och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika ortodontiska apparater.
- vara orienterad om behandling med fast ortodontisk apparatur.
- vara orienterade om mekanismer för tandförflyttning, vävnadsreaktioner och biomekanik vid ortodontisk behandling.
- vara orienterad om det individuella bettets variation avseende tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster.
- vara orienterad om sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och det kliniska behandlingsresultatet.
- vara orienterad om hur dentala material interagerar i den orala miljön.
- förstå och kunna beskriva klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika protetiska konstruktioner.
- ha kunskap om sammansättning, användningsområde och krav på de material som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
- ha kunskap om avtrycksmaterial, gipser, vaxer, inbäddningsmassor och dentala legeringar.
- ha kunskap om sammansättningen av, egenskaper hos och hantering av dentala akrylater inom den tandtekniska verksamheten.
- ha kunskap om gjutning enligt ”lost wax” metoden samt vara orienterad om andra dentala gjutprocesser.
- vara orienterad om sammansättningen av, egenskaper hos och hantering av dentala keramer.
- vara orienterad om olika framställningsprocesser avseende dentala keramer.
- vara orienterad om principer för bindning av porslin till dentala legeringar.
- ha kunskap om och kunna redogöra för hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska brokonstruktioner.
- Känna till principer och förutsättningar för att med avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom upprätthålla en god oral funktion.
- kunna utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på biokompatibilitet processteknik, samt deras mekaniska, fysikaliska och kemiska egenskaper.
- vara orienterad om den orala hälsan i relation till människans åldrande och de speciella krav det ställer på tandvården
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- tillämpa problembaserat lärande.
- identifiera det för kursen väsentliga innehållet i ett textavsnitt.
- insamla och bearbeta data samt skriva och presentera rapporter/essäer.
- tillämpa och förstå de hygien- och sterilrutiner som gäller på en tandvårdsklinik samt på tandtekniskt laboratorium.
- tillverka olika typer av modeller för tandtekniska arbeten.
- göra inslagningar och kunna använda artikulator som hjälpmedel vid framställning av tandtekniska arbeten samt redogöra för hur artikulatorn kan simulera tuggapparatens funktion och rörelsemönster.
- hantera vax på ett materialtekniskt och ur arbetsmiljö synpunkt tillfredsställande sätt.
- beskriva och identifiera samtliga permanenta tänder.
- i bild och med hjälp av modelleringsmaterial återge samtliga tänder i det permanenta bettet på ett morfologiskt korrekt sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och kunna utvärdera denna adekvat.
- ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt.
- strävan efter en kontinuerlig utveckling av eget kunnande.
- att studenten kan fungera fullvärdigt i de grupper som är engagerade i utbildningen.
- förståelse för vikten av att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt.
- förståelse för vikten av att arbeta enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och författningar.
- förståelse för vikten av att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument och apparatur före användandet av desamma.
- förståelse för den patientbehandling de är en del i.
- förståelse för att det innebär ett obehag för patienten, när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas.
- ansvar för att det patientunderlag de har att arbeta med inte skadas eller förändras under arbetets gång.
- vilja att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material så att de bidrager till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd.
- förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakrund och ursprung.
- sig verka för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet.
- vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation.
- förståelse för betydelsen av etik i vården
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Basgruppsträffar, demonstrationer, praktiskt arbete på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av sex till tio studenter och en tutor. PBL är den grundläggande arbetsformen. Man utgår ifrån fall eller problem. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas två gånger i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till basgruppsarbetet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Tandteknikerutbildningen har fasta seminarietider på onsdagarna 08.15 – 10.00 enligt schema. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat.
Uppgift saknas
Övrigt
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
- arbeta med problemlösning
- ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
- ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
- ge och ta återkoppling
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.