EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Teknik och lärande: Digital teknik

Engelsk benämning

Technology and Education: Digital Technology

Kurskod

TL215C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Gäller från

2020-12-16

Fastställandedatum

2020-12-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL214C Teknik och lärande: Grundkurs (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i grundläggande programmering och hur programmering kan tillämpas didaktiskt i teknikämnet. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att identifiera och diskutera risker på individ- och samhällsnivå kopplade till digital teknik.

Innehåll

Kursen har tydlig didaktisk karaktär och behandlar digital teknik samt de etiska frågeställningar som uppstår i samband med tillämpning av digital teknik.
I kursen behandlas grundläggande programmering, datalogiskt tänkande samt begrepp och byggstenar som sekvens, iteration, villkor, variabel och funktion. I kursen ingår aktiviteter som syftar till att skapa, felsöka och utveckla programkod.
Styr- och reglerteknik i samhället diskuteras och tillämpas även praktiskt genom egna konstruktioner som programmeras.
I teknikutvecklingsarbete och för dokumentation används digital teknik, exempelvis digitala ritningar, simuleringar och presentationer.
Programmeringens funktion i tekniska system samt frågor kring hur digital teknik påverkar individ, samhälle och miljö är en central del i kursen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. diskutera metoder för att skapa program och kunna reflektera över arbetssätt som används vid programmering
  2. formulera en planering för hur digital teknik kan användas i undervisning
  3. skapa, läsa, felsöka och förbättra enklare program
  4. förklara hur styrning av en egen konstruktion möjliggörs med hjälp av programmering samt ge exempel på styr- och reglerteknik i samhället
  5. ge exempel på användning av digital teknik i komplexa tekniska system samt resonera kring fördelar och risker med dessa system
  6. reflektera över digital teknik kopplat till jämställdhet, etik och miljöperspektiv.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av t.ex. föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Obligatoriska moment förekommer och meddelas vid kursstarten.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation och en individuell text (Oral Presentation and an Individually Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras mål 5 och 6.
Prov 3: Teknisk konstruktion och en digital presentation (Technical Construction and a Digital Presentation), 7 hp. I detta prov examineras mål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Blom Skavnes, Martin & Melin, Staffan (2017). Programmera i teknik: kreativa projekt med Arduino. Stockholm: Natur och kultur (85 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning (80 s)
Kjällander, Susanne, Selander, Staffan, Åkerfeldt, Anna (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i skolan. Stockholm: Liber (160 s)
Nilsen, Malin (2020). Barns digitala aktiviteter: samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan. Stockholm: Liber (184 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).