Kursplan våren 2010
Kursplan våren 2010
Benämning
Vägledningens teori och metod
Engelsk benämning
Guidance Theories and Methods
Kurskod
SY241G
Omfattning
22.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2010-02-08
Gäller från
2010-01-19
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall utveckla fördjupade kunskaper om forskning och teorier och inom val och vägledning samt tillägna sig förmågan att integrera teori och metod i mötet med vägledningssökande och därigenom förvärva insikt om sin egen och den vägledningssökandes roll i vägledningsprocessen.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i vägledningens teori och metod. Under kursen behandlas och fördjupas teoribildningen inom studie- och yrkesvägledningsområdet. Genom granskning och analys av vägledningssamtal samt forskningsarbeten kring samtal skall studenten anknyta till och reflektera över forskning och teoribildning inom studie- och yrkesvägledningsområdet och relatera dessa till den egna utvecklingen. En mindre del av kursen ägnas åt kreativa utvecklingsarbeten inom vägledningsområdet vilka redovisas i en särskild utbildningsmässa. Studenterna planerar, genomför och redovisar 1 studiebesök inom anvisat område inom utbildning och arbetsmarknad. Särskild uppmärksamhet ägnas åt forskning och policydokument inom området och dess konsekvenser för vägledningens innehåll och utformning.
En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- se samband mellan karriärutvecklings-, väglednings- och beslutsteorier samt aktuell forskning inom området och kritiskt granska dessa samband
- integrera teorier och forskning om val och väljande samt analysera olika möten och samtal i relation till dessa
- utforma och anpassa vägledningsinsatser utifrån samhällets och olika individers och gruppers behov.
- utveckla och presentera egna verktyg och modeller för vägledning.
- planera, leda och genomföra informations-, väglednings- och marknadsföringsinsatser inom utbildnings- och arbetsmarknadsområdet
- kritiskt granska sin egen roll i vägledningssituationen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar seminarier och laborationer, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Det ingår praktik inom verksamheter där vägledning bedrivs. Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen genomförs i form av en sammanhängande praktikperiod.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen grundar sig på den högskoleförlagda och den verksamhetsförlagda delen av kursen. Den verksamhetsförlagda delen av kursen examineras dels genom en skriftlig analys av vägledningssamtal enskilt och/eller i grupp, dels genom analys av erfarenheter från verksamheten. Den högskoleförlagda delen av kursen examineras i form av seminarier om karriärteorier och kvalitet inom vägledningsområdet.
Ett kreativt utvecklingsarbete redovisas vid en särskild utbildningsmässa.
Ett eget sammanställt CV respektive erfarenheter och resultat från aktiviteten ”Work Place Guidance” seminariebehandlas.
Genom examination i laborationsform granskas kritiskt studenternas egen roll i vägledningssituationen.
Kriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Amundsen E. Norman, Poehnell Gray R.(1999) Karriärvägar – ett arbetsmaterial inför val av utbildning och arbete. Trinom Förlag (80 s)
Amundsen E. Norman, Poehnell Gray R. (2001) Vägskäl i karriären. Att fortsätta rakt fram eller omorientera sig. Trinom Förlag (28 s)
Bolles Richard Nelson (2009) What color is your Parachute? 2010. A practical Manual for Job - Hunters and Career - Changers. Ten Speed Press USA. ISBN 10:1580089879 (368 s)
Brown Duane &Associates (2002) Career Choice And Development 4th Edition. San Fransisco Josey Bass A Wiley Company
Kapitel 4: Super Donald E, Savickas Mark L and Super Charles M. The Life Span, Life Space Approach to Careers (50 s) samt Super E Donald A Life Span. Life Space Perspective on Convergence (10 s)
Kapitel 5: Gottfredson Linda S. Theory of Circumscription and Compromise (50 s)
Kapitel 6.Mitchell K.Lynda, Krumboltz D. John Social learning Approach to Career Decision Making: Krumboltz´s Theory (52 s)
Kapitel 10: Peterson Gary W, Sampson James P Jr, Reardon Robert C and Lenz Janet G. A Cognitive Information Processing Approach to Career Problem Solving and Decision Making (50 s)
CEDEFOP Panorama Series 151 (2009) Career Development at work A review of career guidance to support people in employment. (131 s) www.cedefop.europa.eu
Heberlein Ann (2008). Det var inte mitt fel. ICA Bokförlag (175 s)
Jacobson Eva, Kampmann Elsebet (2003) Arbetsmaterial För Karriär- och Livsplanering. TRINOM Karriär (83 s)
Lauvås Per, Kirsten H. Lycke, Handal Gunnar (2001) Kollegahandledning i skolan. Lund: Studentlitteratur (135 s)
Lidström Lena (2009). En resa med osäkra mål. Unga vuxnas övergångar från skola till arbete i ett biografiskt perspektiv (akad avh) Umeå: BUSV, Umeå universitet (158 s) umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:232205/FULLTEXT01.Sökbar via Libris
Lovén, Anders (2003) The Paradigm Shift - Rhetoric or Reality, International Journal for Educational and Vocational Guidance, (IAEVG) Volume 3, Number 2, (12s)
Lundahl Lisbeth (red.) (2010) Att bana vägen mot framtiden. Karriärval och vägledning i ett individuellt och politiskt perspektiv. Lund Studentlitteratur (248 s)
Lovén Svante (2008) Karriärteorier, att sikta lätt och hamna rätt. Om karriärteoriers värde för vägledare och deras klienter. Malmö: Högskolan, Studie- och yrkesvägledarprogrammet (47 s)
NVL, Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande (2008) Aspekter på Arbetslivskunskap i Nordisk Vuxenvägledning ( 25 s) http://www.nordvux.net/page/726/nvlsrapporter.htm
Svare Helge & Herrestad Henning (2004) Filosofi för livet. Stockholm: Alfabeta Bokförlag (299 s)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Innehållet i kursen ger möjlighet till fördjupning av kunskapen och insikten om hur människor väljer eller av andra anledningar når olika utbildnings- och yrkespositioner. Särskild vikt läggs vid teorier som behandlar individer och gruppers karriärutveckling och den betydelse som bland annat genus, etnicitet och klass har i samband med individers brytpunkter inför val av karriär och levnadsbana. Miljöperspektivet behandlas ej i denna kurs.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.