Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2008-11-06

Kursplan med gällandedatum 2008-11-06

Benämning

Examensarbete

Engelsk benämning

Thesis

Kurskod

SY200G

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen

Fastställandedatum

2008-11-06

Gäller från

2008-11-06

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Se utbildningsplan.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska kunna genomföra ett vetenskapligt arbete som bygger på för yrkesrollen relevanta kunskaper. Den ska främja studenternas förmåga att tillvarata och systematisera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.

Innehåll

Under denna kurs skall den studerande fördjupa sig inom något område som har anknytning till studie- och yrkesvägledning. Fördjupningen skall bygga på tidigare kunskaper som den studerande inhämtat under sin utbildning och ha anknytning till den framtida yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Fördjupningen sker dels genom litteraturstudier, dels genom ett examensarbete, enskilt eller i par, som bestäms i samråd med handledare. Genomförandet av detta projekt utgör en tillämpning av de metoder som studerats tidigare i utbildningen och dokumenteras skriftligt. Särskild vikt läggs vid tillämpning av de forskningsmetodiska kunskaper som förvärvats under tidigare kurs.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• tillämpa de principer som ligger till grund för systematisk kunskapsutveckling i form av forskning och utvecklingsarbete
• identifiera och formulera en problemställning med relevans för yrket samt tillämpa gällande forskningsetiska regler
• välja och motivera ett utifrån det valda problemområdet lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt
• analysera, tolka och värdera insamlat material i enlighet med godtagbara principer för forsknings- och utvecklingsarbete samt dra för yrkesverksamheten relevanta slutsatser
• självständigt utföra en undersökning eller ett utvecklingsarbete
• hantera formen för uppsatsskrivande
• redovisa och diskutera de inom examensarbetet vunna kunskaperna vid avslutande seminarium samt opponera på ett annat arbete.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare inom högskolan. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av utsedd handledare. Också seminarier ingår. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten

Bedömningsformer

Examensarbetet redovisas offentligt och diskuteras vid ett seminarium med utsedd opponent. I de fall två studenter har utfört ett gemensamt arbete ska redovisningen vara sådan att de individuella arbetsinsatserna kan bedömas.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
För betyget VG krävs att studenten visar att hon/han har ett tydligt självständigt analytiskt förhållningssätt till utbildningens centrala begrepp och tankemodeller som har relevans för examensarbetet samt relatera dessa till det empiriska materialet. Presentationerna karaktäriseras av god språkbehandling och struktur.

Kurslitteratur och övriga läromedel

För examensarbetet relevant litteratur som anges i särskild referensförteckning.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna uppmanas vid kursstarten att i sina examensarbeten beakta Malmö Högskolas tre perspektivområden.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.