Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Benämning

Studie- och yrkesvägledning i ett normkritiskt perspektiv

Engelsk benämning

Career Counselling in a Norm Critical Perspective

Kurskod

SY193G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2017-06-30

Gäller från

2018-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY192G Ledarskap och förändringsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla färdigheter för att kunna vägleda människor från skilda sammanhang och med olika förutsättningar. Kursens fokus är att synliggöra och problematisera egna socialt och kontextuellt skapade föreställningar och normer.

Innehåll

I kursen behandlas perspektiv på genus, migration och generation med utgångspunkt från hur studentens föreställningar och normer kring dessa kan påverka individen i ett vägledningssammanhang. Dessa perspektiv behandlas och synliggörs normkritiskt såväl teoretiskt som vägledningsmetodiskt. Studenten ska under kursen utveckla sin egen självmedvetenhet bland annat genom att dokumentera sin reflexivitet kring perspektiven. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten
  • kunna redogöra för och problematisera individers skilda förutsättningar vad gäller inträde och etablering i utbildning och arbetsliv ur ett normkritiskt perspektiv
  • kunna reflektera kring sina egna normer om arbete och studier samt sina föreställningar om individer i olika kontexter
  • kunna utveckla strategier för att arbeta med karriärutveckling med individer som har olika förutsättningar och behov i såväl tal som skrift
  • visa förmåga att formulera sina ställningstaganden i ett normkritiskt perspektiv
  • visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, metodikpass och workshops.

Bedömningsformer

På kursen finns tre examinationer. Studenterna ska enskilt skriva en kort reflekterande text. Studenterna ska i par planera och genomföra ett gruppvägledningstillfälle med tema normkritik/normkritiskt pedagogik med relevans för yrket. Studenten examineras vidare genom en individuell slutrapport. Vid bedömningen läggs särskild vikt vid studentens reflexivitet i förhållande till lärandemålen.
Vid bedömningen beaktas utöver innehållsaspekter god språkbehandling, struktur och presentationsform vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Betygsskala
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kurslitteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bromseth, J., Darj, F (red.) (2010) Normkritisk pedagogik. Makt, lärande och strategier för förändring. Uppsala: Skrifter från Centrum för genusvetenskap.
Dolk, Klara (2013). Bångstyriga barn : makt, normer och delaktighet i förskolan. Stockholm: Ordfront förlag (299 s)
Mendel-Enk, Stephan. (2005) Med uppenbar känsla för stil – ett reportage om manlighet. Månpocket
Sawyer, Lena (2006) Att koppla drömmar till verkligheten: SYOkonsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet?i SOU 2006:40 (62 s)
SOU2014:6 Män och jämställdhet. (kap 5, 19s) http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/39/45/9a43c7a5.pdf
Wikstrand, F & Lindberg, M (2015) Tala om arbetslivet! : ett genusmedvetet och normkritiskt metodmaterial för hela skolan: Stockholm: Skolverket. (102 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.