Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Ledarskap och förändringsarbete
Engelsk benämning
Leadership and Change Work
Kurskod
SY192G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-21
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY161G Fördjupningsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i ledarskap för att kunna ta aktiv del i förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet.
Innehåll
I kursen behandlas olika perspektiv på förändring inom såväl privat som offentlig sektor. Dessutom behandlas olika strategier för att bedriva förändringsarbete och att möta det motstånd som kan komma att artikuleras. Särskild vikt läggs vid olika typer av ledarstilar i relation till olika situationer och sammanhang. I kursen behandlas studie- och yrkesvägledarens deltagande vid förändringsarbeten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera centrala förutsättningar för förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet
- beskriva och motivera val av strategier vid förändringsarbete
- redogöra för och analysera olika typer av ledarskap vid förändringsarbete
- visa prov på hur studie- och yrkesvägledare kan agera i en ledarroll under ett förändringsarbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbete, pararbete och självstudier, vilka utvecklas utifrån kursens syfte och lärandemål.
Bedömningsformer
En delexamination genomförs på kursens lärplattform genom att studenten i dialog med sina studiekamrater behandlar och problematiserar kursens centrala innehåll och teman.
En delexamination genomförs skriftligt och muntligt på ett seminarium genom att studenten presenterar och diskuterar sina analyser av centrala begrepp i kursen utifrån anvisade artiklar från kurslitteraturen.
Den övergripande examinationen genomförs skriftligt och muntligt i form av ett avslutande seminarium. Till grund för detta seminarium ligger studentens studier av ledarskap och förändringsarbeten i organisationer inom privat och offentlig verksamhet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar att hon/han har ett självständigt analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och tankemodeller. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Artikelsamling. (ca 60 s) Tillhandahålls vid kursstart.
Abrahamsson, B & Andersen, J A (2005). Organisation: att beskriva och förstå organisationer. Malmö: Liber. (309 s)
Apelmo, E (2005). ”Från det att jag var liten har det alltid varit boll.” Om konstruktionen av feminitet bland elitsatsande fotbollstjejer. Malmö: Idrottsforum.org. (15 s) Hämtat: http://www.idrottsforum.org/articles/apelmo/apelmo051005.html (2014-05-21)
Huzell, H (2005). Management och motstånd: offentlig sektor i omvandling - en fallstudie. Diss. Karlstad: Karlstads universitet. (kap 2, 33 s) Hämtat: http://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:5285/FULLTEXT01 (2014-05-21)
Larsson P och Löwstedt J (2010). Strategier och förändringsmyter: ett organisationsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete Lund: Studentlitteratur. (216 s)
Olofsdotter, G (2006). I skärningspunkten mellan motstridiga krav och intressen: om ledarskap i bemanningsföretag. Stockholm: Arbetslivsinstitutet. (33 s) Hämtat: http://nile.lub.lu.se/arbarch/aio/2006/aio2006_09.pdf (2014-05-21)
Sundhage, P & Solin, E (2013). Att leda med glädje: spela på bästa fot. Stockholm: Bonnier pocket. (309 s)
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma.”
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.